parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. Joszij(j)ahu = JHWH wspomaga) – król Judy, który rządził przez 31 lat (639–609 p.n.e.); syn Amona; wnuk Manassesa. Zasiadł na tronie licząc zaledwie 8 lat, po śmierci swego ojca, który zginął zamordowany w wyniku spisku. W wieku ok. 20 lat J. podjął dzieło reformy religijno-narodowej; wystąpił przeciw kultom asyryjskim, kananejskim i synkretyzmowi; „w jego obecności burzono ołtarze Baalów; zwalił on stele słoneczne, które były na nich u góry, połamał aszery, posągi rzeźbione i odlewane z metalu, pokruszył je, zmiażdżył, a [szczątki] ich rozsypał na grobach tych, którzy im składali ofiary. Kości kapłanów spalił na ich ołtarzach [...].” (2 Krn 34,4–5; zob. też 2 Krl 23, 4–24); oczyścił Świątynię Jerozolimską z przedmiotów kultu asyryjskiego. Z pomocą proroków (Nachum, Sofoniasz, Jeremiasz), młody król podjął też trud przeprowadzenia reformy moralnej mieszkańców Judy oraz dawnego Królestwa Północnego (m.in. świątynię w Betel z jego rozkazu zburzono, a kapłanów stracono) oraz doprowadził do scentralizowania kultu JHWH w Świątyni Jerozolimskiej. Odnalezienie Księgi Prawa (Tory), zw. też Księgą Przymierza, w restaurowanej Świątyni (621 p.n.e.) ułatwiło jeszcze to zadanie. Jasno sformułowane normy prawne i przepisy, dotyczące sprawowania kultu stały się na nowo podstawą życia religijno-cywilnego. Odnalezioną Torę uroczyście odczytano ludowi oraz kapłanom i prorokom zgromadzonym w Świątyni, a ci złożyli przysięgę (zawierając po raz kolejny Przymierze z Bogiem), że będą przestrzegać zawartych w niej praw (2 Krl 23, 1–3). Nadzieja na rychły upadek potęgi asyryjskiej pod najazdem napływających od północy Scytów, którzy przyczynili się już do upadku stolicy asyryjskiej – Niniwy, stała się zapewne przyczyną zagrodzenia przez wojska J. drogi armii egipskiej, zdążającej z odsieczą dla Asyrii. Wojsko judzkie pod Megiddo poniosło dotkliwą klęskę, a J. zmarł wskutek odniesionej rany. Został pochowany w Jerozolimie; po nim lud obwołał królem jego drugiego syna, liczącego 23 lata Joachaza, zwanego też Sallumem (Szallumem), którego faraon po trzech miesiącach panowania (w 609 p.n.e.), jako jeńca wysłał do Egiptu, gdzie tenże dokonał żywota (2 Krl 23,31–34; 2 Krn 36,1–4). Na tronie zasiadł jego brat, Eljakim (Joakim). O rządach J. opowiadają: 2 Księga Królewska (22,1–30) i 2 Księga Kronik (34–35).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.