parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(Jojakim; Jehojakim = hebr., JHWH ustanawia), zw. też Eljakimem (hebr., Bóg ustanawia) – król Judy rządzący przez 11 lat (608–598 p.n.e.); najstarszy syn Jozjasza, osadzony przez faraona na tronie w wieku 25 lat, wbrew woli ludu, który uprzednio już wybrał młodszego z braci – Joachaza, którego faraon po 3 miesiącach panowania (w 609 p.n.e.), jako jeńca, wysłał do Egiptu, gdzie tenże zmarł. Uzależnienie Judy od Egiptu znalazło wyraz m.in. w zmianie imienia monarchy (z Eljakim na Joakim) oraz nałożeniu haraczu na jego królestwo (2 Krl 23,34–35; Jr 22, 11–12). J. był brutalnym despotą; dopuszczał sprawowanie obcych kultów; to właśnie za jego czasów rozwinął się fetyszyzm. W Judzie ścierały się wówczas dwie opcje polityczne: proegipska (zwolennicy synkretyzmu) i opowiadająca się za niezawisłością i samodzielnością kraju (prorocy). Zwycięstwo Babilonii nad Egiptem w bitwie pod Karkemisz (605 p.n.e.) sprawiło, że ziemie Syrii i Palestyny znalazły się pod władzą dominialną tego nowego mocarstwa. Po kilku latach niezawisłości, król J. został na pewien czas wzięty do niewoli przez króla babilońskiego, Nabuchodonozora, a Świątynia Jerozolimska złupiona (2 Krl 24,1–4). Ugrupowanie proegipskie doprowadziło do wybuchu otwartego buntu przeciwko Babilonii; jednak rychło został on stłumiony. Król zmarł w nieznanych okolicznościach w wieku 36 lat, a jego grób i szczątki – zgodnie z przepowiednią poddawanego licznym upokorzeniom i prześladowaniom proroka Jeremiasza (Jr 22,19) – zostały sprofanowane. O panowaniu J. opowiadają: 2 Księga Królewska (23,34–37; 24,1–5) i 2 Księga Kronik (36,4–8). Po śmierci J. na tronie przez 3 miesiące zasiadał jego syn, Joachin.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.