parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
wpływowa rodzina w starożytnej Palestynie. Po raz pierwszy Tobiasz występuje na kartach Biblii jako nieprzychylny Nehemiaszowi Am(m)onita, któremu udało się założyć placówkę handlową na terenie Świątyni Jerozolimskiej (V w. p.n.e.). O pewnym Tobiaszu wspominają też papirusy hellenistyczno-egipskie z poł. III w. p.n.e., oraz Józef Flawiusz. Ożeniony z siostrą arcykapłana Oniasza II, Tobiasz był poddanym Ptolemeusza II, króla Egiptu (a zarazem władcy Palestyny); mieszkał w warowni w kraju Ammonitów (istnieją ślady twierdzy na wschód od Jerycha w Zajordanii); dowodził konnicą; był zwolennikiem kultury helleńskiej. Pozostawał w dobrych stosunkach z monarchą i jego urzędnikami; miał wielkie wpływy w Jerozolimie; zajmował się handlem. Syn Tobiasza, Józef, współczesny Ptolemeuszowi III, był dzierżawcą podatków, płaconych przez Palestynę Ptolemeuszom, a zarazem administratorem zajmującym się również sprawami politycznymi kraju. Odsunął Oniasza II od władzy, ograniczając jego funkcję jedynie do spraw związanych ze sprawowaniem kultu świątynnego. Hirkan Tobiada, syn Józefa, pozostał stronnikiem rodziny Ptolemeuszy; wszedł w konflikt ze swymi siedmioma przyrodnimi braćmi, opowiadającymi się za Seleucydami; został wyniesiony do godności zwierzchnika gminy żydowskiej. Wypadki polityczne sprawiły, że bracia Hirkana przejęli zarząd administracyjny (a więc władzę) w Jerozolimie, a Hirkan pozostał w swej twierdzy w ziemi ammonickiej. Udało mu się przeciągnąć na swą stronę arcykapłana Szymona II, syna Oniasza II (por. Szymon Sprawiedliwy), a potem syna Szymona II – Oniasza III, który ok. 173 p.n.e. wypędził z Jerozolimy braci Hirkana. Hirkan zdeponował u niego w skarbcu świątynnym znaczne sumy. Kiedy na tron wstąpił Antioch IV Epifanes, godność arcykapłana powierzył bratu Oniasza III, Jazonowi, przychylnemu Seleucydom. Po trzech latach monarcha ustanowił arcykapłanem Menelaosa, a Jazon schronił się u Hirkana. Na wieść o śmierci Epifanesa podczas wyprawy na Egipt (168 p.n.e.), Jazon powrócił do Jerozolimy i zemścił się na zwolennikach Menelaosa. Po powrocie Epifanesa musiał jednak ratować się ucieczką; stronnictwo Ptolemeuszy zostało rozgromione, a Hirkan ostatecznie pokonany (po 168/167 p.n.e.). Istnieje pogląd, że Hirkan był efraimickim (por. Efraim) Mesjaszem z rodu Józefa, który – zgodnie z przepowiednią zawartą w TB ( Suka 52 a) – miał przybyć przed Mesjaszem z rodu Dawida (który dokona dzieła wyzwolenia Izraela). Inni T. (przyrodni bracia Hirkana), po umocnieniu się władzy Antiocha IV Epifanesa, utracili swe pozycje polityczne, stając się zwykłymi poddanymi, bez żadnych wpływów, a zatem i bez przywilejów.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.