parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1906 Nowy Sącz – 1992 Tel Awiw) – historyk. Mając 14 lat wstąpił do partii PS. W 1923 zapisał się na kurs nauczycielski w Wilnie. Nawiązał tam liczne kontakty ze środowiskiem nauk. (m.in. z M. Weinreichem i Z. Rajzenem). Podjął współpracę z JIWO; później stworzył jego oddział w Nowym Sączu. W 1927 zamieszkał w Krakowie; współpracował z organizacją CENTOS. Wkrótce przeniósł się do Bielska, gdzie w 1931, jako ekstern, zdał maturę. W tym samym roku ożenił się z siostrą E. Ringelbluma. Podjął studia na UJ, a potem na UW. Studiował historię u prof. M. Handelsmana; dyplom uzyskał w 1935. Był członkiem Warszawskiej Komisji Historycznej JIWO (okresowo pełnił funkcję jej sekretarza); współpracował z I. Schiperem, R. Mahlerem i M. Bałabanem. Uczęszczał na seminarium prof. Bałabana, prowadzone na UW. Przygotowywał rozprawę doktorską. Pełnił funkcję kierownika biura statystycznego TOZ-u. We wrześniu 1939, wraz z rodziną, opuścił Warszawę, szukając schronienia w Buczaczu, mieście rodzinnym żony. Wojna rozdzieliła go z rodziną; następne lata spędził w Związku Radzieckim (m.in. w Saratowie i Ałma-Acie). Żona i córeczka zginęły w Buczaczu w 1942. Po powrocie do kraju (1946), pracował w Centralnej Żydowskiej Komisji Historycznej przy CKŻP, a następnie – do 1968 – w ŻIH (jako dyr. w 1966–1968). Od 1966 był pracownikiem Instytutu Historii PAN w Warszawie. Po wojnie podjął badania nad okresem Holokaustu, a od 1956 – równocześnie – nad dziejami Żydów w 2. poł. XVIII i w XIX w. Fundamentalne znaczenie mają jego studia dotyczące kwestii równouprawnienia Żydów. Opublikował m.in. prace: Wielka Emigracja wobec kwestii żydowskiej (1976); Kwestia równouprawnienia Żydów w Królestwie Polskim (1972); Emancypacja Żydów na ziemiach polskich 1785–1870 na tle europejskim (1988). Opracował też wiele wydawnictw źródłowych, w tym m.in.: Getto łódzkie (1946); wspólnie z D. Fajnhauzem i A. Weinem Żydzi a powstanie styczniowe (1963); wraz z J. Michalskim i E. Rostworowskim Materiały do dziejów Sejmu Czteroletniego, t. VI (1969); E. Ringelblum: Kronika getta warszawskiego (1988); E. Ringelblum: Stosunki polsko-żydowskie w czasie drugiej wojny światowej (1988). Pomimo że po wojnie E. ułożył sobie życie na nowo, nie opuszczało go poczucie winy w stosunku do najbliższych, zamordowanych przez Niemców. Schorowany, kilka lat po śmierci drugiej żony, w 1987 przeniósł się do Izraela. Tam zmarł śmiercią samobójczą.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.