parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1882 Peratyn, lubelskie – 1955 Tel Awiw) – adwokat, działacz syjonistyczny, redaktor naczelny „Chwili”, poseł do Sejmu RP. Uczył się w Gimnazjum Bernardynów we Lwowie. Studia prawnicze ukończył w 1906 na UJK (stopień doktora); już jako akademik publikował, a później redagował tygodnik „Wschód”; był prezesem Stowarzyszenia Rygoryzantów we Lwowie. Od młodych lat działał w ruchu syjonistycznym. Z ramienia Lwowskiej Gminy Żydowskiej uczestniczył w akcji polskiej lewicowej młodzieży akademickiej na rzecz utworzenia uniwersytetu ukraińskiego we Lwowie. W czasie I wojny światowej, jako oficer armii austro-węgierskiej, pełnił służbę na froncie. Po zakończeniu działań wojennych powrócił do Lwowa. Z polecenia gen. Władysława Sikorskiego i Tadeusza Rozwadowskiego, został powołany do kierowania ważniejszymi instytucjami żydowskimi. W 1919 – wraz z G. Zipperem – założył we Lwowie żydowski dziennik „Chwila” i został jego redaktorem naczelnym. Publikował również artykuły w żydowskiej prasie warszawskiej, m.in. w dziennikach „Nasz Przegląd”, „Hajnt”, „Der Moment” oraz w tygodniku „Opinia”. Od 1907 wchodził w skład Egzekutywy Światowego Kongresu Syjonistycznego; od 1936 był jednym z jego wiceprezesów. Był czynny w wielu organizacjach żydowskich, m.in. w Et Liwnot; współpracował z Jointem; był prez. Centrali Kas Bezprocentowych Gemilut chesed; należał do Stowarzyszenia Humanitarnego „Leopolis” B'nei B'rith we Lwowie. W 1922 został posłem na Sejm RP z ramienia Komitetu Zjednoczenia Stronnictw Narodowych Żydowskich i z listy państwowej (w Sejmie był jednym z wiceprez. Koła Żydowskiego). W 1928 został ponownie wybrany do Sejmu RP (i raz jeszcze w 1930; pozostawał w nim do 1935; był przew. Koła Żydowskiego); działał bardzo aktywnie w dziedzinie prac nad budżetem. W latach międzywojennych prowadził kancelarię adwokacką we Lwowie, a od 1932 – w Warszawie. W 1937 stał na czele Rady Naczelnej Makabi oraz KC tej organizacji (przez cały okr. międzywojenny współpracował z Państwowym Urzędem Wychowania Fizycznego i Przysposobienia Wojskowego i ze Związkiem Polskich Związków Sportowych). We wrześniu 1939 brał udział w akcjach społecznych związanych z obroną stolicy; ewakuował się do Rumunii, skąd w 1940, wyjechał do Palestyny. Tam rząd polski powierzył mu funkcję konsula generalnego w Tel Awiwie (1940-1945).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.