parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
pierwsza na ziemiach polskich żydowska organizacja studencka o charakterze samopomocowym, powstała w 1868, której dziełem było utworzenie pierwszego w Europie żydowskiej domu akademickiego. Początkowo przewagę w T.R. we L. mieli asymilatorzy (pierwszym prezydentem był Emil Byk). Na przełomie XIX i XX w. większość w T.R. we L. zaczęli zdobywać syjoniści, a przesilenie nastąpiło w 1901, wraz z wyborem na prezesa L. Reicha. W 1905 stanowisko prezydenta w T.R. we L. objął E. Sommerstein, głoszący hasło budowy domu akademickiego ze składek społecznych. Trzypiętrowy gmach Żydowskiego Domu Akademickiego (ŻDA) został oddany do użytku jesienią 1909, przy niewielkiej pomocy Gminy żydowskiej i władz miejskich Lwowa. W tym czasie w Radzie m. Lwowa rozegrała się batalia o subwencję dla Towarzystwa, którą cofnięto mu jako organizacji syjonistycznej (wiceprezydent miasta i asymilator oraz były prez. T.R. we L. – S.T. Aszkenaze – przypłacił obronę Towarzystwa utratą stanowiska). W ŻDA miały swą siedzibę liczne organizacje studenckie, m.in.: Towarzystwo Gimnastyczne „Dror”, Towarzystwo „Ognisko”, a nawet redakcja studenckiego pisma Bundu, „Socjał-Demokrat”. Na początku I wojny światowej tam właśnie powstawały zaczątki Żydowskiej Legii Akademickiej. W okresie okupacji rosyjskiej ŻDA został zarekwirowany przez Rosjan; następnie mieścił się w nim austriacki szpital wojskowy, a później – dom sierot żydowskich. Po wojnie najważniejszą inwestycją było dobudowanie piętra dla pomieszczenia bursy dla żydowskich studentek (uprzednio mieszczącej się w wynajmowanym domu). W okr. jej realizacji bezskutecznie zabiegano – mimo pozytywnej opinii Ministerstwa Wyznań i Oświecenia Publicznego – o subwencję uczelni lwowskich. W latach wielkiego kryzysu T.R. we L. borykało się z dużymi kłopotami finansowymi i groziła mu likwidacja; groźbę tę oddaliły działania podjęte przez Komitet Obywatelski dla Obrony Żydowskiego Domu Akademickiego przed Licytacją. Zajścia antysem. na wyższych uczelniach i wprowadzenie getta ławkowego (m.in. 800 studentów prowadziło tam 24-godzinną głodówkę protestacyjną) ponownie zwróciły uwagę społeczności żydowskiej na T.R. we L. W latach 30. w ŻDA mieszkało ok. 190 studentów; działała stołówka i biblioteka oraz prowadzono intensywną działalność oświatową i samokształceniową. W skład jego kuratorium wchodzili m.in.: M. Ringel, E. Sommerstein, J. Lewin. Tuż przed wybuchem II wojny światowej z okazji jubileuszu siedemdziesięciolelecia istnienia T.R. we L. wydano poświęconą mu Księgę pamiątkową (1939).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.