parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
chrześcijanie starożytnego Kościoła, pochodzenia żydowskiego, urodzeni jako Żydzi, przestrzegający Prawa Mojżeszowego i zachowujący związany z tym styl życia, uznający misję Jezusa z Nazaretu, jako „nauczyciela, proroka bądź osoby związanej z misją mesjańską”, uważający, że prozelici mogą być członkami wspólnoty, pod warunkiem przestrzegania halachy, w przeciwieństwie do tych którzy sądzą, że wystarczającym jest stosowanie się przez nich do praw Noachidów. W początkach chrześcijaństwa wszyscy jego wyznawcy byli – podobnie jak Jezus – Żydami, stosującymi się do nakazów judaizmu oraz biorącymi udział w kulcie w Świątyni Jerozolimskiej. Działalność misyjna chrześcijan również początkowo była nastawiona na nawracanie Żydów. Po opuszczeniu Jerozolimy przez apostołów, przewodnictwo w tamtejszej gminie j. objął Jakub, który przestrzegał Prawa, choć jednak w 62 n.e. został skazany za jego przekraczanie. Od tego czasu znaczenie wspólnoty jerozolimskiej zmniejszyło się. Społeczność żydowska potępiła nie wzięcie przez j. udziału w wojnie Żydów z Rzymianami (66–70 n.e.). Ok. 82 n.e. j. zostali wyklęci przez Żydów jako heretycy (tzw. ostateczny rozdział Synagogi od Kościoła). Spory na tle konieczności przestrzegania Prawa, zwłaszcza obrzezania, w pierwszej chrześc. wspólnocie, w której byli liczni wierni nawróceni z pogaństwa, tj. w Antiochii, spowodowały orzeczenie Soboru Jerozolimskiego (między 48 a 50 n.e.) o nieobowiązkowym charakterze wszystkich przepisów halachy, zapoczątkowując proces odchodzenia nowej religii od judaizmu. Zakończyło go wykluczenie j. z Kościoła po 135 n.e., gdy nieliczne ich wspólnoty uległy wpływom gnostyckim. J. różnili się od głównego nurtu chrześcijaństwa zarówno doktrynalnie, jak i stosunkiem do wczesnej historii Kościoła; i tak np. w Jezusie z widzieli syna cieśli, Józefa, i proroka zapowiedzianego przez Mojżesza (Pwt 18,15), a niektóre ich teksty prezentują św. Pawła, jako niegdyś wrogiego chrześcijanom, a potem Żydom, oraz zmierzającego do oddzielenia ich od chrześcijan. Najbardziej znanymi sektami j. byli: ebionici, nazarejczycy, oraz elchazaici (elkazaici, wywodzący swą nazwę od imienia założyciela sekty, Elxai bądź Elchasai, żyjącego w czasach panowania Hadriana [117–138]).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.