parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
Fränckelsche Stiftung – wyższa szkoła rabinacka oraz seminarium, kształcące nauczycieli religii mojżeszowej we Wrocławiu, działające w 1854-1938. Zostało założone z inicjatywy A. Geigera, dzięki funduszom pochodzącym z legatu radcy handlowego i prezesa tamtejszej gminy, filantropa Jonasa Fränkla (Fränckla; 1773-1846), który przeznaczył znaczne kwoty na założenie takiej uczelni. Jej powołanie było efektem oczekiwań radykalnej części społeczności żydowskiej w Niemczech i projektów powołania wydziału teologii judaizmu przy którymś z uniwersytetów niemieckich, co było niemożliwe ze względu na uprzedzenia antysemickie kręgów akademickich. Nie przyniosła też powodzenia wcześniejsza próba stworzenia przez gminę berlińską kursu teologicznego dla studentów uniwersytetu (kurs ów wkrótce został zamknięty). Organizację, a następnie kierowanie szkołą powierzono Z. Franklowi. W chwili jej otwarcia prowadzono trzy oddziały: siedmioklasowy rabiniczny, posiadający uprawnienia studiów uniw.; przygotowawczy, do którego przyjmowano uczniów kwalifikujących się do wyższych klas gimnazjum pruskiego, oraz studium nauczycielskie. Oddział drugi i trzeci były trzyletnie. Seminarium nauczycielskie zamknięto z powodu braku kandydatów już w 1867, oddział przygotowawczy – w 1887. Według pierwotnych nadziei żywionych przez radykalnych zwolenników postępu i reformy judaizmu, wykład teologii żydowskiej w nowej uczelni miał ją zbliżać do protestanckiej. Dzięki temu, oczekiwano nie tylko głębokich przemian w religijności Żydów, ale sądzono, że proces ten będzie również stymulatorem zabiegów o ich emancypację. Jednak J.-T.S. in B. w rzeczywistości miało charakter ortodoksyjny, niemniej, wykładowcy stopniowo wprowadzali niektóre metody nauczania, wypracowane w środowiskach postępowych. Uczono głównie literatury talmud. i homiletyki – po Franklu przedmioty te wykładał Leyser Lazarus (1875-1879), a następnie (do 1882) Dawid Jael; oraz historii, którą do 1891 wykładał H. Graetz, a po nim Marcus Braun. Pierwsza promocja rabinów miała miejsce w 1862. W 1851-1939 uczelnia wydawała czasopismo naukowe „Monatsschrift für Geschichte und Wissenschaft des Judentums” („MGWJ”), poświęcone badaniom religioznawczym i historycznym. Placówka ta była jednym z najważniejszych wzorców, do których odwoływano się, tworząc dalsze seminaria rabinackie – nie tylko w Niemczech. Studiowało w niej wielu uczonych żydowskich z ziem polskich, m.in.: M. Brann, Jecheskiel Caro, I. Elbogen, J.I. Kobak, L. Kellner, S.H. Margulies, D.H. Müller, B.D. Weinryb. Pod koniec XIX w. uczelnia znacznie utraciła swą renomę. (Zob. też Wissenschaft des Judentums)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.