parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1844 Pniewy w Poznańskiem – 1915 Wiedeń) – rabin, historyk, radny miasta Lwowa; brat Jakoba C.; syn Józefa Chaima C. Po ukończeniu gimnazjum w Bydgoszczy studiował filozofię i orientalistykę na uniwersytecie wrocławskim oraz w tamtejszym Jüdisch-Theologisches Seminar. Doktorat uzyskał w Heidelbergu. Stanąl do konkursu na stanowisko kaznodziei w synagodze postępowej w Warszawie; przegrał z Izaakiem Cylkowem. Zaczął pracować jako nauczyciel (według in. źródeł, jako kaznodzieja) w Łodzi, skąd przeniósł się – otrzymując posadę rabina – do Tczewa i Gniewu na Pomorzu, a potem do Erfurtu (1878). Zajmował się tam także nauczaniem religii mojżeszowej w szkołach wszystkich typów; pracował naukowo; publikował prace m.in. w „Literaturblatt”. W 1882 przeniósł się do Pilzna. Jeżdżąc do Karlsbadu i Marienbadu poznał S. Bubera oraz prezesa lwow. gminy – Samuela Horowitza. Zachęcony przez nich do zamieszkania we Lwowie, w 1891 został rabinem i kaznodzieją w tamtejszej Synagodze Postępowej (1891-1915), a od 1898 był rabinem gminnym. W 1898, w związku z toczącym się procesem dotyczącym mordu rytualnego (proces Hilsnera), złożył w synagodze przysięgę na niewinność Żydów. Położył duże zasługi w rozwoju nauczania religii mojżeszowej w szkołach galicyjskich; opracował program jej nauki dla szkół ludowych, wydziałowych i średnich; do użytku szkolnego wydał Chrestomatię biblijną ze słownikiem hebrajsko-polskim (1897). Był wiceprezesem lwowskiego Kuratorium, wizytatorem szkolnym nauki religii w lwow. szkołach. Prowadził działalność popularyzatorską, wygłaszając prelekcje i wykłady. Przez 10 lat (od 1902) kierował Zakładem dla Kształcenia Nauczycieli Religii Mojżeszowej we Lwowie. Wspierał S. Bubera przy realizacji projektu utworzenia Żydowskiej Biblioteki Gminnej, otwartej w 1901. Interesował się historią; na prośbę burmistrza Tczewa, z okazji 25-lecia autonomii miasta, napisał jego historię Ein Vierteljahrhundert städtischer Verwaltung in Dirschau (1880); jest też autorem Geschichte der Juden in Lemberg von den ältesten Zeiten bis zur ersten Teilung Polens im J. 1792… (1894), którą oparł na drukowanych kronikach, materiałach zgromadzonych przez S. Bubera oraz archiwaliach pochodzących z biblioteki gminy lwowskiej, jednak bez wykorzystania materiałów z innych archiwów, co obniżyło poziom pracy. Publikował też teksty swych kazań oraz mniejsze prace (m.in. w „Jüdische Literaturblatt”, wydawanym przez dr. Rahmera w Magdeburgu, a kiedy ten chorował – wydawanym przez C. we Lwowie, przy redakcyjnej pomocy G. Badera).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.