parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. Hoszea = Zbawiciel, Zbawienie) – imię kilku postaci biblijnych, wśród których do najważniejszych należą: 1. Jozue, wcześniej noszący imię O.; 2. prorok z Królestwa Północnego, zaliczany do Dwunastu Proroków Mniejszych, którego działalność przypadła na 750 [745] – 725 p.n.e., to znaczy w okresie bezpośrednio poprzedzającym upadek Izraela, za czasów panowania króla Jeroboama; syn proroka Beeriego. Działał w Samarii, Betel i w Gilgal. Przewyższał współczesnych mu proroków – Izajasza, Amosa i Micheasza. To jemu tradycja żydowskiej przypisuje autorstwo jednej z ksiąg biblijnych (Ozeasza Księga). Prorok ten piętnował kult Baala oraz spoganizowany kult JHWH; oskarżał Izraelitów o zdradę Pana. Sam ożenił się z nierządnicą; porównywał Przymierze Boga z ludem Izraela do związku małżeńskiego (małżeństwo). Zapowiadał wielką katastrofę, karę Bożą, zniszczenie narodu za popełnione występki i sprzeniewierzenie się Przymierzu, ale też później – Boże wybaczenie i odrodzenie Izraela. Przepowiedział również upadek imperium asyryjskiego. O. wywarł wielki wpływ na późniejszych proroków; 3. ostatni król w Państwie Północnym (733/732-724 p.n.e.); syn Elego; przywódca spisku przeciwko Pekachowi (2 Krl 15,30). Zajmował stanowisko proasyryjskie; pozostawał wasalem imperium asyryjskiego. Kiedy po śmierci króla Tiglatpilesara III w wielu krajach podległych temu mocarstwu wybuchł bunt, O. odmówił Asyrii płacenia haraczu i podjął próbę związania się z Egiptem, by później – pod naciskiem przeciwników takiej polityki – zmienić zdanie; potem ponownie się wahał. Brak lojalności O. wobec króla asyryjskiego sprawił, że Salmanassar – w nieznanych bliżej okolicznościach – postanowił pojmać go i uwięzić (724 p.n.e.). Pomimo to, stronnictwo przeciwne polityce uległości wobec imperium asyryjskie, skłaniające się ku porozumieniu z Egiptem, podjęło zbrojny opór. Broniono się w oblężonej przez wojska asyryjskiego Samarii, oczekując pomocy ze strony Tyru lub Egiptu. Po trzech latach oblężenia, w pierwszym roku panowania Sargona, nowego króla Asyrii (według tradycji biblijnej, w ostatnim roku panowania Salmanassara V), stolica Królestwa Północnego padła (722/721 p.n.e.). Izrael został zniszczony, znaczna liczba ludności wymordowana, część zamożniejszych mieszkańców uprowadzona do niewoli; na pozostałych przy życiu nałożono haracz i obowiązek składania danin. O czasach panowania króla O. opowiada 2 Księga Królewska (17,1-6).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.