parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
zw. też Niezależnymi – odłam powstały w obozie zwolenników asymilacji wśród Żydów w Królestwie Polskim po kampanii wyborczej do IV Dumy Państwowej pod koniec 1912 (por. asymilatorzy). Wówczas to Żydzi w Warszawie, zrażeni wystąpieniami kandydata Narodowej Demokracji, Jana Kucharzewskiego, poparli kandydata PPS-Lewicy, Eugeniusza Jagiełłę. Przyniosło to nasilenie bojkotu antyżydowskiego oraz ataki na czołowych asymilatorów i wielu twórców pochodzenia żydowskiego, zasłużonych dla kultury polskiej. W efekcie tego w 1913 zaczął się formować obóz n., głównie w Warszawie. Jego konsolidację wzmocniły wystąpienia postępowych intelektualistów rosyjsckich, a także zachodnioeuropejskich, w tym żydowskiego pisarza duńskiego, Jerzego Brandesa, przeciwko antysemityzmowi. N. łączył protest przeciw tak zwanej asymilacji urzędowej, której asumpt miały dawać „dążenia do nacjonalistycznych gwarancji” jako mogące ściągnąć na Żydów niechęć Polaków. Konsolidacja tego odłamu asymilatorów stała się faktem po ogłoszeniu w kwietniu 1915 ustawy o samorządzie miejskim, a ich organem został wskrzeszony w tym czasie tygodnik „Izraelita”. N. początkowo poparli Komitety Obywatelskie (KO), mające między innymi nieść pomoc ofiarom wojny bez różnicy wyznania. Kiedy jednak Komitety te, pod wpływem Narodowej Demokracji, nie wywiązały się z powyższego zobowiązania, koniecznością stało się zorganizowanie Żydowskiego Komitetu Sanitarnego, a potem Towarzystwa Niesienia Pomocy Żydom Ofiarom Wojny. Właśnie kontrowersje wokół stosunku do KO, akceptowanych przez asymilatorów, przyczyniły się do wyodrębnienia obozu neoasymilatorów. Ich wpływy wzrosły po wyborach do Rady Miejskiej w Warszawie w 1916, do której weszło ich dwóch przedstawicieli . Z czasem tarcia między oboma odłamami ruchu asymilatorskiego zaczęły tracić na znaczeniu, a ich przedstawiciele podjęli współpracę w ramach powstałego w 1917 Towarzystwa Pracy Społecznej wśród Żydów w Polsce. (Zob. też „Myśl Żydowska”)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.