parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
zorganizowana działalność mająca na celu wyparcie Żydów z życia ekonomicznego, społecznego i politycznego, zwany w publicystyce „zimnym pogromem”. B.a. przyjmował często formę bojkotu gospodarczego (narzucanie ograniczeń w przyjmowaniu Żydów do cechów i stow. kupiecko-przemysłowych, dostępie do kredytu; zastraszanie klientów przez bojówki oraz organizowanie napadów na sklepy i warsztaty żydowskie). Pod koniec XIX w., wraz z rozwojem ruchów nacjonalistycznych i nowoczesnego antysemityzmu, hasła b.a. stały się jednym ze sposobów gnębienia Żydów. B.a. znajdował poparcie zwłaszcza wśród drobnomieszczaństwa w środk. i wsch. Europie. Na pierwszym międzynarodowym kongresie antyżydowskim (Drezno 1882) przyjęto hasła b.a., które były skierowane przeciwko żydowskim kupcom i inteligencji. W Galicji przed I wojną światową organizowanie b.a. podjęli Ukraińcy, oskarżając Żydów o współpracę z Polakami. W tym samym czasie ksiądz Stanisław Stojałowski proponował b.a., jako formę obrony Polaków przed „wyzyskiem żydowskim”. W Królestwie Polskim tygodnik „Rola” już w latach 80. XIX w. głosił potrzebę „polonizacji” handlu i przemysłu. Eskalację nastrojów przyniosło wejście na arenę polityczną Narodowej Demokracji (ND) i podjęcie przez nią kampanii przeciwko litwakom. Jej propaganda doprowadziła do zaognienia stosunków polsko-żydowskich w okresie rewolucji 1905-1907. W czasie wyborów do III Dumy Państwowej (1907) ND rzuciła hasło bojkotu gospodarczego. Akcja na jego rzecz wzmogła się w okresie kolejnych wyborów do Dumy (1912). Zaczęły też wówczas powstawać tzw. chrześcijańskie organizacje gospodarcze i społeczne, działające na rzecz „polonizacji” gospodarki i kultury. Nasilenie b.a. w Polsce nastąpiło po 1933, pod wpływem wydarzeń w Niemczech, po dojściu Hitlera do władzy. Kiedy w przemówieniu sejmowym minister spraw wewnętrznych Sławoj Składkowski stwierdził: „walka ekonomiczna – owszem”, powszechnie uznano to za oficjalną akceptację akcji b.a. Choć badacze dziejów gospodarczych próbują pomniejszać znaczenie bojkotu ekonomicznego w Polsce, to jednak miał on wielkie znaczenie psychologiczne, budząc wśród Żydów poczucie zagrożenia i godząc w byt wielu drobnych przedsiębiorstw żydowskich.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.