parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
instytucja utworzona uchwałą Rady Ministrów z 25 VII 1946, w celu „produktywizacji” Żydów – obywateli polskich, „wyzutych przez faszyzm, wojnę i emigrację ze swych siedzib”, oraz włączenia ich „do twórczej pracy dla odbudowy kraju”. Podlegała bezpośrednio prez. Rady Ministrów. Biuro Komisariatu mieściło się w Warszawie, a na jego czele stał Ignacy Wrzos. W porozumieniu z wojewodami mianowano również komisarzy wojewódzkich w Łodzi, Krakowie, Katowicach, Wrocławiu, Szczecinie, oraz inspektora komisariatu w Olsztynie. Tam, gdzie znajdowały się większe skupiska Żydów, przy starostach podlegających bezpośrednio odpowiednim komisarzom wojewódzkim, powołano delegatów. Zastępcami komisarzy zostawali zwykle miejscowi działacze żydowscy. W Biurze Komisarza Rządu funkcjonowały m.in. wydziały: organizacji placówek gosp. i zatrudnienia, opieki i zdrowia oraz spraw różnych (przesiedleń, emigracji, imigracji, kulturalno-propagandowy, administracji). Rola Komisariatu miała polegać przede wszystkim na wspieraniu procesu produktywizacji Żydów, poprzez udzielanie im kredytów na zakładanie oraz wspieranie już istniejących spółdzielni żydowskich (rzemieślniczych, rolnych). Komisariat podjął też akcję osiedlania Żydów na roli, zwłaszcza na Dolnym Śląsku (zob. osadnictwo żydowskie na Dolnym Śląsku po II wojnie światowej) i w okolicach Szczecina. Miały to być gospodarstwa indywidualne lub spółdzielnie parcelacyjno-osadnicze. Utworzono nawet specjalny fundusz kredytowy w oddziale Banku Gospodarstwa Spółdzielczego. Zainteresowanie udziałem w takich przedsięwzięciach było jednak stosunkowo niewielkie. Komisariat miał się też starać o znalezienie dla Żydów zatrudnienia w przemyśle, rolnictwie lub handlu, zgodnie z ich umiejętnościami, lub też umożliwić im przekwalifikowywanie się. Za pośrednictwem Biura Komisarza Rządu, komisariaty wojewódzkie interweniowały w sprawach przydziału lokali, surowców i maszyn dla spółdzielni, przyjmowania Żydów do pracy, restytucji majątku, wymiaru podatków dla spółdzielni, kart rzemieślniczych i mieszkań. Udzielano też subwencji ORT-owi oraz TOZ-owi. Komisariat miał się opiekować matkami i ich dziećmi oraz osobami niezdolnymi do pracy. Jego zadaniem było również gromadzenie wszelkich informacji nt. ludności żydowskiej w Polsce. Organizowano konferencje z przedstawicielami społeczności żydowskiej, a do poszczególnych komisariatów wojewódzkich wpływały sprawozdania z działalności komitetów żydowskich, spółdzielni i partii politycznych. Komisariat został zlikwidowany uchwałą Rady Ministrów z 11 IX 1947. Jego kompetencje przejęło Prezydium Rady Ministrów. Po zakończeniu prowadzonych spraw (do końca 1947) zagadnienia dotyczące ludności żydowskiej miały przejąć wydziały społeczno-polityczne odpowiednich urzędów wojewódzkich. (Zob. też: Bank dla Produktywizacji Żydów; „Solidarność”)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.