parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(jid. Kultur-Lige = Liga Kultury), właśc. Liga Kultury Proletariackiej; nazywana też Ligą Kultury Żydowskiej – organizacja kulturalno-oświatowa (głównie jidyszystyczna), w której dominowały – zwł. początkowo – wpływy polityczne Bundu. Władze policyjne w Polsce podejrzewały ją, że jest w znacznym stopniu infiltrowana przez komunistów. Została założona w Kijowie w 1917, jednak pod władzą sowiecką mogła jeszcze tylko przez pewien czas rozwijać aktywną działalność (w tym wydawniczą). Zaangażowali się w nią znani poeci i pisarze (P. Markisz, Dawid Hofstein, Lejb Kwitko, I.J. Singer), plastycy (Lazar Lisicki, Isachar Ber Rybak). W Polsce organizacja ta powstała dzięki porozumieniu środowisk lewicowych, które współpracowały w CISZO. K.-L. została zawiązana w 1922 (bądź 1921), a zarejestrowana – jako organizacja ogólnopolska – w 1926. Już w 1922 postanowiono przyciągać do niej organizacje i działaczy kulturalnych o odmiennych poglądach politycznych, choć podstawą rozwoju K.-L. pozostawały związki zawodowe. Jej celem był „rozwój i szerzenie żydowskiej kultury wszelkich gałęzi ludzkiej twórczości, jak literatura, sztuka, muzyka, teatr itp. oraz pomoc w budowaniu wszelkiego rodzaju instytucji kulturalnych i oświatowych”. Działalność K.-L. była rozwijana poprzez tworzenie jej oddziałów terenowych na szerszą skalę tam, gdzie liczniejszy był proletariat żydowski (zwłaszcza związany z Bundem). Barierami dla jej rozwoju były nadmierne początkowo upolitycznienie oraz słabość finansowa. W 1936 przeprowadzono reorganizację K.-L., która sprowadzała się do eliminacji z jej działalności elementów agitacji politycznej i ściślejszego skupienia się na zaspokajaniu potrzeb kult., związanych z nią środowisk. Zakres działania tej organizacji był bardzo rozległy. W okresie międzywojennym K.-L. stała się jedną z ważniejszych oficyn wydawniczych, publikujących książki w języku jidysz, o bardzo różnorodnej formie i treści (młodą literaturę, podręczniki czy Powszechną historię narodu żydowskiego Sz. Dubnowa), a także dwumiesięcznik „Bicher-Wełt” (jid., Świat Książek, 1922-1929). Obok patronowania rozgałęzionemu amatorskiemu ruchowi artystycznemu (m.in. teatralnemu), K.-L., poprzez swój Referat Wycieczkowy, włączyła się także np. w organizowanie turystyki. Jednak przede wszystkim organizacja ta była prężnym twórcą ruchu samokształceniowego, zwłaszcza w środowiskach robotniczych i związkach zawodowych, dzięki prowadzonym na terenie całej Polski Uniwersytetom Ludowym, a także odczytom, akademiom itp. W 1924 przy K.-L. powstała Centrala Biblioteczna. Organizowała ona kursy biblioteczne (pierwszy w 1928). W 1929 wydała Dos Jidisz buch (jid., Książka żydowska) – katalog wzorcowy dla bibliotek ludowych, oraz podobną pozycję pt. Książka polska w bibliotece żydowskiej, a od 1925 wydawała miesięcznik recenzyjny „Buch un Lejzer” (jid., Książka i Czytelnik; ukazały się tylko trzy numery), później również innego tego typu wydawnictwa. (Por. też Biblioteka im. Bronisława Grossera). Pośród licznych działaczy K.-L. szczególną rolę odegrali w niej: Mosze Zilberfarb, N. Meisel, Ch.S. Każdan.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.