parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
właśc. Centrale Jidisze (Idysze) Szuł-Organizacje (jid., Centralna Żydowska Organizacja Szkolna) – jidyszystyczna świecka organizacja oświatowa w Polsce. Ruch tworzenia szkół z jidysz, jako językiem wykładowym, początkowo rozwijał się spontanicznie. W 1921 na I Zjeździe Szkolnym powołano do życia organizację CISZO. Jej struktura organizacyjna była scentralizowana; całością działań kierował Zarząd Główny, wyłaniany przez ogólnopolski Zjazd Szkolny. Pod koniec lat 20. XX w. CISZO miała 150 oddziałów, prowadzących także działalność na polu ogólnokulturalnym. Wydawała pisma pedagogiczne: „Di Naje Szuł” (jid., Nowa Szkoła; wyd. w Wilnie od stycznia 1920; od nr. 6 w kwietniu 1921 ukazywało się jako mies., a potem dwumiesięcznik, kwartalnik i – nieregularnie – w Warszawie do 1930); „Szuł un Łebn” (jid., Szkoła i Życie, od lipca 1921 do marca 1927; pismo pod tym samym tytułem ukazywało się w 1918-1919 w Kijowie); „Szuł Wegn” (jid., Tory Szkolne). Dominujące wpływy uzyskał w niej Bund, wspierany m.in. przez fołkistów. Program edukacyjny CISZO charakteryzował się bojowym nastawieniem antyhebrajskim i antysyjonistycznym oraz „antyklerykalizmem” i wrogością wobec religii. Promował świecką kulturę jidysz, opartą na ideałach socjalistycznych. Tzw. przedmioty polskie wykładano w języku polskim, a pozostałe – w języku jidysz. Ogólna sytuacja polityczna wpływała na położenie szkół CISZO; endecy oskarżali je bezpodstawnie o zdradę państwa, a czynniki rządowe dopatrywały się w nich przejawów działania „organizacji wywrotowych”. Szkoły te borykały się z ciągłym brakiem środków finansowych. W latach 20. pomoc Jointu pozwoliła na szybki ich rozwój (w 1928/1929 w ok. 100 ośrodkach istniało 114 szkół powszechnych, 46 domów dziecka, 52 szkół wieczorowych, 3 gimnazja i 1 seminarium nauczycielskie – z ogółem ok. 24 tys. uczniów). W latach 30. liczba uczniów szkół CISZO zmniejszyła się (w 1934/1935 – ogółem było ich 15 166, w tym w szkołach elementarnych – 9 936, w gimnazjach – 650, w pozostałych – 4 580).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.