parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr., osadnictwo; jid. jiszew) – określenie używane w stosunku do społeczności żydowskiej zamieszkałej w Palestynie przed powstaniem Państwa Izrael. Odnosi się ono do dwóch bardzo różnych społeczności; „starego” i „nowego” j. Pojęcie „stary j.” określa ludność żydowską, która osiedliła się w Palestynie, wiedziona powodami religijnymi. Jej życie było w znacznej mierze podporządkowane religijnemu posłannictwu, jak również uzależnione od pomocy charytatywnej ze strony diaspory (por. chaluk(k)a). W „starym j.”, niezależnie od siebie, żyły wspólnoty sefardyjska i aszkenazyjska; posiadały odrębne instytucje gminne, religijne i społeczne. Przywódcą duchowo-religijnej społeczności sefardyjskiej, akceptowanym przez władze tureckie, był Chacham Basza. Żydzi aszk., zorganizowani byli w swych kolelach oraz w ziomkostwach ( ziomkostwa przesiedleńców), otrzymujących pomoc poprzez chalukę. „Nowy j.” stanowili osadnicy żydowscy napływający do Palestyny od 1880, wiedzeni tu pozareligijnymi motywami, a zwłaszcza ideologią ruchu Chowewej Syjon, a następnie syjonistyczną. Tworzyli oni osady i społeczności, które już w pierwszym etapie swego rozwoju wyzwoliły się ze schematów teokratycznych organizacji życia zbiorowego, przechodząc do kształtowania wspólnot o demokratycznym charakterze (zob. Pines Jechiel Michael). Do I wojny światowej „stary” i „nowy j.” rozwijały się niezależnie. Nie posiadały żadnej reprezentacji, ani samorządu, poza ściśle lokalnym (w obrębie danej miejscowości). Próby powołania jej na wyższym szczeblu kończyły się fiaskiem. Deklaracja Balfoura oraz objęcie Palestyny we władanie przez Brytyjczyków (wkrótce mandatem Ligii Narodów), całkowicie zmieniło sytuację. Mimo poważnych różnic między „starym” i „nowym j.” stało się jasne, że konieczne jest wyłonienie reprezentacji i stworzenie autonomicznych struktur samorządowych całej społeczności żydowskiej w Palestynie (aszkenazyjskiej i sefardyjskiej; „starego” i „nowego” jiszuwu). Można je było wyłonić jedynie w wyborach, jednak ortodoksi sprzeciwiali się udziałowi kobiet w nich, i dopiero kompromis w tej sprawie (odrębne wyborcze punkty dla ortodoksów, w których głosy liczono podwójnie) umożliwił wyłonienie Wyborczego Zgromadzenia (pierwsze zebranie 7 X 1920), a następnie organu wykonawczego samorządu, w postaci Waad Leumi (hebr., Komitet Narodowy). Ortodoksi, dążąc do zabezpieczenia swych postulatów, doprowadzili do powstania Rady Rabinicznej. Ostatecznie podstawy samorządu gminnego, po długich negocjacjach, zostały zawarte w postanowieniach przepisów, wydanych przez Wysokiego Komisarza w 1926 i 1928. W ten sposób zostały stworzone podstawy systemu, który – mimo napięć między syjonistami i ortodoksami – stanowić miał wzorzec dla Państwa Izrael, mającego powstać po II wojnie światowej. Na ziemiach polskich w XVIII-XIX w. „jiszuwnikami” nazywano też Żydów osiadłych na roli, żydowskich wiejskich prostaków (por. am ha-arec).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.