parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1816 Białystok – 1909 Jerozolima) – rabin, działacz społeczny. Studiował w jesziwach Wilna, Salant (Salantai) i Wołożyna ( jesziwa w Wołożynie). Został ordynowany na rabina już w wieku 13 lat. Po emigracji w 1841 do Palestyny stał się czołowym autorytetem tamtejszej społeczności aszkenazyjskiej. Był współtwórcą i przewodniczącym aszkenazyjskiego be(j)t dinu. Jego zwolennicy założyli kilka osad żydowskich w Palestynie. S. był znakomitym uczonym, jednak pisma swe pozostawił jedynie w rękopisach. Wykazywał się niespożytą energią i wolą w działalności społecznej, zyskując uznanie Żydów aszkenazyjskich i sefardyjskich, a także Żydów w Europie (zarówno na ziemiach pol., jak i na Zachodzie). Wiele wysiłku poświęcił organizowaniu chaluk(k)i. W 1848-1851 odbył podróż po Europie, w tym zwłaszcza po gminach polskich i litewskich. Od 1878 był naczelnym aszkenazyjskim rabinem Jerozolimy; m.in.: zreorganizował Wileński Kolel ( kolel); przyczynił się do powstania szpitala Bik(k)ur Cholim oraz talmud-tory i jesziwy pn. Ec Chajim. Mimo że w 1893 utracił wzrok, pozostał dalej najważniejszą osobistością jiszuwu i kontynuował działalność społeczną. W 1900, na jego życzenie, ustanowiono też stanowisko pomocnika nacz. rabina Jerozolimy. (Por. Rabinowicz-Teomim Eliasz Dawid)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.