parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1905 Zambrów – 1993 Tel Awiw) – dziennikarz, pisarz, działacz komunistyczny. Pochodził z rodziny drobnego przedsiębiorcy. Po ukończeniu szkoły powszechnej (1917) terminował w warsztacie kamaszniczym. Utworzył lewicującą grupę młodzieży syjonistycznej. W czasie wojny polsko-bolszewickiej został członkiem miejscowego komitetu rewolucyjnego, co przesądziło o jego związkach z partią komunistyczną. W 1921–1928 mieszkał w Związku Radzieckim; pracował w kijowskiej fabryce obuwia i tam był sekretarzem gazety „Młodzież Robotnicza” oraz redaktorem „Młodej Gwardii” w Charkowie. Uczył się w żydowskim seminarium nauczycielskim i publikował liczne artykuły w języku jidysz (m.in. w organie Jewsekcji „Emes” [Prawda]). W 1923–1924 i 1926–1928 studiował na Uniwersytecie Zachodu im. Juliana Marchlewskiego w Moskwie. W 1926 został członkiem Centralnego Żydowskiego Biura KC Komsomołu. Po powrocie do Polski nadal był czynny w komunistycznym podziemiu (Komunistyczna Partia Białorusi Zachodniej). Dwukrotnie aresztowany i skazany na cztery lata więzienia. W 1939 opuścił więzienie i zatrzymał się w okupowanym przez Rosjan Białymstoku, gdzie wydawał gazetę „Białystoker Sztern” (jid., Białostocka Gwiazda). Po zajęciu tych ziem przez Niemców, od 1941 był członkiem ruchu oporu. Organizował go też w getcie w Mińsku. Brał udział w partyzantce komunistycznej, m.in. w lasach nalibockich. Po wojnie, w 1946–1950 był kierownikiem Wydziału Kultury i Propagandy w CKŻP oraz członkiem jego prezydium (jako reprezentant Frakcji PPR [potem PZPR] przy CKŻP), a po usunięciu A. Bermana z funkcji przewodniczącego, objął to stanowisko (1949–1950). Od 1950 był redaktorem naczelnym pisma „Fołks-Sztyme”, a także przewodniczącym TSKŻ (od 1950 do poł. 1962). S. był jedną z głównych postaci tzw. przebudowy życia żydowskiego w Polsce w duchu socjalizmu (od 1949). W 1967 – po wizycie w Izraelu, na zaproszenie M. Kleinbauma, i artykułach w „Fołks-Sztyme” o wojnie arabsko-izraelskiej – został usunięty z PZPR oraz z zajmowanych stanowisk. W 1969–1970 publikował na łamach „Fołks-Sztyme” pod pseudonimem Stolarewicz. Nie uzyskał zezwolenia władz polskich na emigrację do Izraela; w 1971 wyjechał do Francji, a dopiero potem do Izraela. Pracował w Bibliotece Narodowej (UH) w Jerozolimie. Potem mieszkał w Tel Awiwie. Wydał kilka książek, głównie opartych na własnych wspomnieniach, m.in.: Fun minsker geto (jid., Z mińskiego getta, 1946); Jidn on gełe łates (jid., Żydzi bez żółtych łat, 1948; 2. wyd. 1952); dramat A poszeter zełner (jid., Prosty żołnierz, 1952); Hejchan at(t)a chawer Sidorow (hebr., Gdzie jesteś towarzyszu Sidorow, 1973; jid. 1974, hiszp. – Buenos Aires 1975); wspomnienia o Jewsekcji – Fun inewejnik, zichrojnes wegn der „Jewsekcje” (jid., Od wewnątrz, wspomnienia o działalności „Jewsekcji”, 1978); oraz o działalności w Polsce po II wojnie światowej – Ojf der lecter pozicje mit der lecter hofenung, in Pojłn noch der cwejter wełt-miłchome (jid., Na ostatniej pozycji z ostatnią nadzieją – w Polsce po II wojnie światowej, 1992).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.