parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
zw. Syrkinem (Syrkiesem, Sirkesem, Serkesem) (ok. 1640 – 1718 Brześć Litewski) – rabin; wnuk rabina krakowskiego Joela ben Samuela Serkesa; pasierb rabina lwowskiego Dawida ben Samuela ha-Lewiego; autor licznych responsów, zebranych przez jego wnuka w dziele Szaagat Arie (Neuwied 1736; Saloniki 1746). Pełnił urząd rabina w Komarnie. W 1666, wraz z przyrodnim bratem Izajaszem ha-Lewim, wysłany został przez ojczyma do Konstantynopola, aby odwiedził uwięzionego tam Sabataja Cwi, który w Smyrnie ogłosił się mesjaszem. Sabataj wysłuchawszy relacji o nieszczęściach, jakie spadły na Żydów w Rzeczpospolitej podczas wojen kozackich, szwedzkich i moskiewskich, zapewnił posłańców o swej rychłej interwencji w „sferach niebiańskich” i wręczył im list pocieszający dla ojca, w którym prześladowania Żydów podczas powstania Chmielnickiego (1648-1651) zostały zinterpretowane jako zapowiedź rychłego nadejścia Mesjasza. W późniejszym okr. A.L. ben S.C.H. był rabinem w wielu polskich gminach żydowskich (m.in. w Zamościu od 1682, Tykocinie od 1689, Krakowie od 1695, Brześciu Litewskim – od 1701 aż do śmierci). Zebrał i przygotował do druku responsa swego dziadka (wyd. w 1764).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.