parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(Baer; Berusz; Berisz) (1798 Szczekociny – 1870 Warszawa) – rabin, działacz społeczny, polityczny i narodowy. Jego ojciec, Izaak, przeniósł się ze Szczekocin do Kamieńca Podolskiego, by tam objąć urząd rabina. M. uczył się najpierw w Kamieńcu, a potem w Krakowie. Zamieszkał w rodzinnych Szczekocinach, które jednak wkrótce opuścił, chcąc uniknąć poboru do wojska. Ożeniwszy się z córką zamożnego krakowskiego kupca, dzierżawcy żup wielickich, Salomona (Zalmana) Bornsteina, skoligaconego z warszawskimi rodzinami Sonnenbergów (Sonnenberg Ber; Sonnenberg Józef Samuel) i Posnerów (Posner Salomon Markus), zamieszkał w domu teścia w Krakowie. Początkowo poświęcał się wyłącznie studiom talmudycznym, wkrótce jednak otworzył na Kazimierzu – w jego chrześcijańskiej części, gdzie mieszkał – dom bankowy (spółkę handlową i kantor[?]). Nawiązał liczne kontakty z zamożnym mieszczaństwem i okoliczną szlachtą, nauczył się dobrze jezyka polskiego i obycia towarzyskiego. W 1831 został mężem zaufania hrabiego Morsztyna, delegata rządu Królestwa Polskiego; dostarczał mu broń i amunicję dla powstańców, finansował ich transport. W 1832 objął w Krakowie stanowisko rabina i stanął na czele tamtejszej gminy żydowskiej, wchodząc w ostry konflikt z rabinem Pinchusem Landauem. Brał czynny udział w życiu gminy (zabiegał o zniesienie szczególnych obciążeń podatkowych ludności żydowskiej i jej dyskryminacji) oraz w życiu publicznym (senator Rzeczypospolitej Krakowskiej w 1846; por. krakowskie powstanie; poseł pierwszego parlamentu austriackiego w 1848-1849; autor odezwy do Żydów wielkopolskich o wsparcie polskich dążeń narodowych oraz – prawdopodobnie – odezwy Do naszych braci mieszkających po wsiach, o łagodzenie nastrojów wśród chłopstwa, 1848; w 1849 współpracował z krakowskim Komitetem Filomadiarskim, ułatwiając przemyt broni i druków z Prus na Węgry). Utrzymujący się konflikt z chasydami i częścią lojalnych wobec władz zaborczych ortodoksów skłonił M. do przyjęcia w 1856 posady naczelnego rabina Warszawy; wkrótce, dzięki swej czynnej postawie, zyskał sympatię całej społeczności żydowskiej tego miasta. W okresie przedpowstaniowym zajmował stanowisko przychylne sprawie polskiej; został powołany na członka Delegacji Miejskiej; uczestniczył w kilku manifestacjach patriotycznych. Brał udział w pracach Aleksandra Wielopolskiego nad przygotowaniem reformy oświatowej (wszedł w skład Tymczasowej Rady Wychowania Publicznego). Aresztowany (w październiku 1861) za wydanie nakazu zamknięcia domów modlitwy i synagog, w proteście przeciwko zbezczeszczeniu kościołów przez wojska rosyjskie, został przez władze wydalony z Królestwa Polskiego (luty 1862); przebywał w Katowicach, a potem w Krakowie i Lwowie, gdzie traktowano go jak męczennika za sprawę polską. Dzięki wielu zabiegom powrócił do Warszawy jeszcze w tym samym roku. Choć sam już otwarcie nie angażował się w sprawę powstania, to jednak odrzucił żądania władz zaborczych, dotyczące rzucenia klątwy (cherem) na żydowskich powstańców i udzielił cichej zgody na odczytanie manifestu Rządu Narodowego w domach modlitwy, za co ponownie został na krótko wygnany z Warszawy. Później, już do końca życia, pozostawał pod nadzorem policyjnym. Zmuszony do porzucenia działalności publicznej, zajmował się pracą charytatywną i naukową. Opublikował m.in. Chid(d)usze(j) MAHARDAM (1870, nowele talmudyczne do Sefer ha-Micwot Majmonidesa). Po zgonie M. władze dozwoliły zamieścić w prasie tylko krótkie nekrologi. Pochowany został na cmentarzu żydowskim w Warszawie przy ul. Okopowej, gdzie wystawiono mu ohel.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.