parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
pseud. Aldor Sztajn, Biro-Jakubowicz i inne (1883 Miechów – 1912 Petersburg) – działacz socjalistyczny, publicysta. Pochodził z inteligenckiej, spolonizowanej rodziny. Dopiero ze względu na stosowany w gimnazjach numerus clausus, dowiedział się o swym żydowskim pochodzeniu. Już jako uczeń III Gimnazjum w Warszawie został członkiem kierownictwa Związku Niezależnej Młodzieży Socjalistycznej. Do Bundu wstąpił m.in. po to, by „służyć krajowi” i „spoić Żydów z Polską” (1903). Studia prawnicze, przerywane ze względu na działalność polityczną, odbył w Zurychu (1904–1908). W Szwajcarii był współredaktorem „Głosu Bundu”, wydawanego w języku polskim. Pisał wiele (m.in. w polskiej prasie lewicowej), współpracował z gazetą „Fołks-Cajtung” i redagował „Lebensfragn” (jid., Sprawy Życia, Życiowe Problemy). Będąc potomkiem zasymilowanej rodziny, stał się jednym z głównych rzeczników samodzielności żydowskiego ruchu socjalistycznego (przyczynił się do rozwoju tendencji separatystycznych wśród Żydów – członków PPSD). Był przeciwnikiem uchwały o powrocie Bundu do Socjal-Demokratycznej Partii Robotników Rosji, podjętej na VII Zjeździe Bundu we Lwowie (1906), a następnie frakcji bolszewickiej w jej łonie. Poza pracą w wielu agendach ruchu socjalistycznego oraz występowania jako obrońca w sprawach politycznych, działał w robotniczych organizacjach kulturalno-oświatowych i stał na czele Żydowskiego Stowarzyszenia Literackiego w Warszawie. Wraz z W. Medemem był głównym propagatorem idei autonomii kulturalno-narodowej w Bundzie. W 1912, na IX konferencji Bundu w Wiedniu, został wybrany do CK Bundu. W wyborach do IV Dumy (1912) przyczynił się do poparcia przez społeczność żydowską wyboru Eugeniusza Jagiełły z PPS, sam zaś został przedstawicielem Bundu przy radzie partyjnej frakcji socjaldemokratycznej w IV Dumie. Ukończył wydział prawa na uniwersytecie w Petersburgu i został wpisany na listę adwokatów przysięgłych. Zachorował na tyfus i zmarł 19 XII 1912. Pochowany został w Warszawie. Jego pogrzeb stał się wielką manifestacją polityczną. Artykuł G. Pro domo sua (opublikowany w piśmie „Wiedza”, 1910), który był protestem przeciwko antysemityzmowi, rozniecanemu przez pol. nacjonalistów (w tym m.in. przez R. Dmowskiego), wywołał ożywioną dyskusję. G. podkreślał w nim konieczność podjęcia działań zmierzających do zapewnienia warunków pokojowego współżycia w Polsce obu narodowości – Polaków i Żydów. W 1921 ukazała się drukiem jego Ojtobiografia (tłum. pol. Autobiografia, w: „Walka” 1924). W czasie I wojny światowej imię Bronisława Grossera nosił Żydowski Klub Robotniczy w Warszawie, a w 1918–1939 – wiele żydowskich instytucji kulturalno-oświatowych (m.in. Biblioteka im. Bronisława Grossera w Warszawie). Żoną G. była Czesława z Jachimowiczów (1883–1937), pseud. Sława, działaczka społeczna, lekarz, członek PPS, PPS-Lewicy, KPRP oraz KPP. Na polecenie władz KPP opuściła kraj w 1929, by w następnym roku przenieść się z Berlina do Moskwy. Aresztowana w 1937, zmarła w szpitalu więziennym.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.