parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
pseudonim Chmurner (1884 Horodyszcze – 1935) – działacz polityczny i oświatowy; brat Jakuba L. Eksternistycznie ukończył gimnazjum. Studiował w Paryżu. Podczas pobytu w Warszawie związał się z grupą młodych syjonistów, wraz z którą w 1903 przeszedł do lewego skrzydła tego ugrupowania (syjoniści-socjaliści), zostając jednym z jego przywódców. Był współtwórcą związanej z terytorializmem Żydowskiej Syjonistyczno-Socjalistycznej Partii Robotników (1905), wszedł do jej CK i został jednym z głównych ideologów tego ugrupowania. Był wydawcą publikacji partyjnych, w których ogłaszał liczne artykuły. Po I wojnie światowej został przywódcą lewego skrzydła Zjednoczonej Żydowskiej Socjalistycznej Partii Robotniczej, działającej na Ukrainie (1917). Reprezentował ją w Centralnej Radzie Ukrainy i w Żydowskiej Radzie Narodowej. W 1921 zamieszkał na stałe w Warszawie i wstąpił do Bundu. Wkrótce został czołowym ideologiem i publicystą jego lewego skrzydła. Podjął działalność na niwie oświaty – początkowo w tak zwanym komitecie Dinesohna (por. Dinesohn Jakub), pełniąc rolę jego sekretarza. Potem związał się z CISZO, którego następnie został przewodniczącym. Był również literatem i publicystą; współredagował między innymi: „Naje Fołkscajtung”, „Di Bicher-Wełt” (jidysz, Świat Książki). Tłumaczył również dzieła naukowe na język jidysz. W 1958 ukazała się poświęcona mu księga pamiątkowa pt. Chmurner-Buch.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.