parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(l.mn.; hebr., Błogosławieństwa, Modlitwy dziękczynne) – nazwa pierwszego traktatu pierwszego porządku Miszny ( Zeraim), liczącego 9 rozdziałów. W całości poświęcony jest on sprawom związanym z odmawianiem modlitw; omówiono w nim właściwą porę na odmawianie Szma, pozycję jaką należy przyjąć podczas jej odmawiania; modlitwy poprzedzające ją i następujące po niej; zawiera także wskazówki, kto i kiedy zwolniony jest z jej odmawiania. Szczegółowo omówiono w nim także modlitwy i błogosławieństwa, odmawiane podczas podróży, przed posiłkiem i po jego zakończeniu ( modlitwa po posiłku; modlitwa przed posiłkiem), oraz podczas palenia wonnych ziół (por.: balsaminka; kadzidło). Zawarto wskazówki, jak należy modlić się o deszcz, dziękować za udane zbiory; oraz formuły dziękczynne na różne okazje, związane np. z zakończeniem budowy domu, przybyciem do miasta lub jego opuszczeniem, a także formuły, które należy wypowiadać podczas niecodziennych zjawisk i wydarzeń (burza, trzęsienie ziemi), czy też po usłyszeniu niezwykłych – dobrych lub złych – wiadomości. Zawiera też rozdział poświęcony różnicom między szkołami Szammaja i Hillela, dotyczącym odmawiania Kid(d)uszu i hawdali. Uzupełnienia i komentarze do B. znajdują się zarówno w TB, TJ, jak i w Tosefcie. (Zob. też: Kohen Naftali ben Icchak; mizrach)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.