parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1812 Warszawa – 1878 Nicea) – finansista, przemysłowiec, działacz polityczny i gospodarczy. Uczył się w gimnazjum pijarów, a potem w Liceum Warszawskim. Studiował w Niemczech (1829-1832). Nieobecność w kraju podczas powstania listopadowego (1831) ułatwiła mu kontakty z władzami, oraz wejście do spółki dzierżawiącej monopol tytoniowy. Za jej całkowite opanowanie zapłacił zmianą wyznania na ewangelicko-reformowane (1845). Od 1832 kierował warszawskim domem bankowym „S.L. Kronenberg, wdowa i synowie”. Był zwolennikiem asymilacji Żydów (m.in. finansował tygodnik „Jutrzenka”). Wielkie dochody z dzierżawy monopolu tytoniowego (do 1860) inwestował w wiele przedsięwzięć gospodarczych, m.in. w rolnictwo, przemysł (zwłaszcza cukrowniczy), handel, bankowość. Z powodzeniem zaangażował się w budowę kolei. Staczając batalię o przejęcie Towarzystwa Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej (1869), propagandowo wykorzystał niechęć Polaków do kapitału niemieckiego. W poł. lat 70. XIX w. zaczął przegrywać z J. Blochem, w wyścigu o miano „króla kolei”. K. był największym i najbardziej błyskotliwym działaczem gospodarczym swych czasów, czego ukoronowaniem było założenie przezeń Banku Handlowego (z oddziałem w Petersburgu). Jako pozytywista z usposobienia, K. popierał początkowo Aleksandra Wielopolskiego. Kiedy hasła odzyskania niepodległości stały się aktualne, związał się z obozem „białych” (członek Dyrekcji w 1861; wspierał finansowo powstanie styczniowe w okresie dyktatury Langiewicza). Atakowany przez „czerwonych” i zagrożony przez policję, opuścił kraj w czerwcu 1863 i wyjechał do Drezna. Po powrocie nie podjął już działalności polit., a konspiracyjną przeszłość okupił ogromnymi łapówkami. Pełnił wiele funkcji w organizacjach społecznych i gospodarczych. Wspierał różne fundusze charytatywne i kulturalne; m.in. w 1875 założył w Warszawie Szkołę Handlową, noszącą potem jego imię (dziś Szkoła Główna Handlowa), założył czasopismo „Ekonomista”. Nie zapominał o swym pochodzeniu, choć chętniej łożył na cele ogólnospołeczne. Przeciwstawiał się antysemityzmowi, m.in. poprzez zakupienie „Gazety Warszawskiej” w dobie tzw. wojny polsko-żydowskiej w 1859. Jego trzej synowie, Stanisław, Władysław i Juliusz Leopold, byli już całkowicie zasymilowani.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.