parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(od grec. zelotes = gorliwy; hebr. kanai = żarliwy, gorliwy, zagorzały) – palestyńskie ugrupowanie (zrzeszenie) religijno-polityczne , założone w północnej Galilei przez Judę Galilejczyka; odłam faryzeuszy, dążący drogą terroru do wyzwolenia spod władzy Rzymu. Z. wierzyli, że naród żyd. w swej istocie jest święty i czysty, a wszelkie zło przychodzi doń z zewnątrz; dlatego postulowali radykalne odrzucenie obcych wpływów (potępiali także tolerancję wobec pogan). Ich zdaniem, Izrael miał charakter państwa teokratycznego, którym rządzić mógł jedynie Bóg, a nie rzymski cesarz. Wierzyli, że tylko zbrojny opór przyspieszy nadejście Mesjasza. Proklamowali „wolność Syjonu” i jego „odkupienie”, potępiali bogactwo. Ich radykalnym odłamem byli sykariusze (nożownicy). Jako zorganizowane ugrupowanie, z. pojawili się w 6 n.e., wzniecając w Galilei bunt przeciwko prowadzonemu przez legata Syrii, Kwiryniusza, spisowi ludności, który wiązał się z nowymi powinnościami podatkowymi. Walki przeniosły się później do Judei. Po stłumieniu buntu przez namiestnika rzymskiego, Warusa, z. wycofali się na pustynię, gdzie w dalszym ciągu staczali potyczki z Rzymianami. Niewiele wiadomo o działaniach podejmowanych przez z., aż do 66 n.e. Na początku tego roku Menachem, syn Judy Galilejczyka, zajął twierdzę Masada, pokonując stacjonujący tam rzym. garnizon. Następnie skierował się do Jerozolimy i objął przywództwo nad miastem; wkrótce jednak zginął, zamordowany przez Eleazara, syna arcykapłana Ananiasza, szukającego pomsty za śmierć swego ojca. Menachema uważano za jednego z charyzmatycznych przywódców w wojnie Żydów z Rzymianami (66-70 n.e.). Inne ugrupowania z., które walczyły w Jerozolimie i na prowincji, pozostawały ze sobą w konflikcie, aż do czasu oblężenia Jerozolimy przez wojska Tytusa. Wobec bezpośredniego zagrożenia, oddziały z. połączyły się, broniąc wspólnie miasta, pod dowództwem Jana z Giskali. Po upadku Świątyni Jerozolimskiej część z. wzięła udział w obronie Masady, zakończonej – według Józefa Flawiusza – zbiorowym samobójstwem (73 n.e.). W wyniku odkryć archeologicznych, odnaleziono tam fragmenty pism pochodzących z Qumran, co wskazuje na pewne związki z. z gminą qumrańską. Poza nielicznymi wzmiankami w utworach rabinicznych i wczesnochrześcijańskich, dzieła Flawiusza – w których z. traktowani są jak anarchiści – są jedynym źródłem informacji o tym ugrupowaniu.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.