parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(niem. Restgetto) – określenie odnoszące się do ostatniego etapu istnienia niektórych gett (getta w okresie Holokaustu), polegającego na skupieniu resztek ludności żydowskiej po wielkich akcjach deportacyjnych i zagładzie 70-80% Żydów w GG. Zgodnie z zarządzeniami niemieckimi z 28 X i 10 XI 1942, w GG wyznaczono 63 g.sz.: 32 w dystrykcie Galicja, 6 w dystrykcie lubelskim, tyleż w warszawskim, 5 w krakowskim, 4 w radomskim. Podlegały one bezpośrednio władzom bezpieczeństwa, a ich mieszkańcy oraz znajdujące się na ich terenie mienie żydowskie w praktyce podlegały zarządowi SS. Największe i najbardziej znane g.sz. znajdowało się w Warszawie (getto warszawskie), istniało od września 1942 do kwietnia 1943. Powstało w efekcie zaciskania granic getta wokół resztek ludności, pozostałej po Wielkiej Akcji, w której rezultacie ok. 300 tys. Żydów zostało wywiezionych do obozów śmierci bądź straciło życie na miejscu. Obejmowało ono teren między ul. Smoczą, Gęsią, Bonifraterską, Muranowską, Pokorną, Dziką, Szczęśliwą i Pl. Parysowskim, oraz położone poza tym obszarem enklawy, którymi były szopy, znajdujące się na południe od ul. Gęsiej. Ludność warszawska g.sz. stanowiło ok. 65 tys. Żydów, z których 34 tys. określano jako „zaewidencjonowanych” (pracownicy szopów, placówek, SS-Werterfassung – zajmujący się gromadzeniem mienia po wywiezionych na zagładę, a także pracownicy Judenratu) i którym wydano tzw. numerki życia, oraz „dzicy”, narażeni w każdej chwili na zamordowanie bądź deportację. Pierwszej z wymienionych grup przydzielono 295 domów, pozostali zajmowali 133 domy. Władzę nad g.sz. sprawowała komenda Sonderkommando der Sipo-Umsiedlung, która zastąpiła likwidowane instytucje Urzędu Komisarza Dzielnicy Żydowskiej, oraz kierująca całokształtem życia ekonomicznego – Transferstelle. G.sz. praktycznie stanowiło wielki obóz pracy (91% jego mieszkańców było w wieku produkcyjnym, między 20 a 49 rokiem życia). Za każdego „zarejestrowanego” na konto SS wpłacano dziennie po 5 zł za mężczyznę i 4 zł za kobietę. Władze niemieckie dążyły do całkowitego odcięcia g.sz. (w tym także enklawy szopów) od świata. Było ono otoczone murami bądź innego rodzaju ogrodzeniami, przy których służbę od 2 XII 1942 pełniła Policja Polska. Wprowadzono też tzw. Postsperre, realizowaną początkowo w okresie Wielkiej Akcji deportacyjnej, jako całkowity zakaz łączności pocztowej, od 29 VII 1942 ograniczony do przesyłek wychodzących z getta. Nadchodzące z zewnątrz listy służyć miały dezinformacji jego mieszkańców. Nie przerwano łączności telefonicznej z resztą miasta. Mimo warunków życia w g.sz. (straszliwe zagęszczenie ludności i bardzo złe warunki sanitarne, głód, surowy reżim wewnątrz szopów oraz rozpad getta na kilka izolowanych części), rozwijano w nim wiele elementów działalności nielegalnej (podziemie gospodarcze i ruch oporu). Właśnie w okresie g.sz. w decydującą fazę weszły przygotowania do jego samoobrony (por.: samoobrona styczniowa; powstanie w getcie warszawskim), zogniskowane w ŻOB, ŻZW oraz w ŻKK.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.