parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
niemiecka instytucja administracji cywilnej, sprawująca nadzór nad Judenratem w getcie warszawskim, utworzona w marcu 1941, funkcjonująca formalnie do pocz. 1943, zaś faktycznie do 22 VII 1942, tj. do czasu rozpoczęcia Wielkiej Akcji. Od wiosny 1940 sprawy ludności żydowskiej w Warszawie, po okresie sprawowania nad nimi zarządu najpierw wyłącznie przez Wehrmacht, potem przez SS i gestapo, przechodziły stopniowo w ręce rozmaitych ogniw administracji cywilnej; siły policyjne zachowały jednak cały czas na tyle znaczące wpływy, że można mówić o dualizmie władzy nad gettem. W kwietniu 1940 nadzór nad Judenratem przejął Ludwig Leist, szef niemieckiego nadzoru nad stołecznym Zarządem Miejskim, od lipca 1940 problemy zatrudnienia Żydów znalazły się w gestii Urzędu Pracy (Arbeitsamt). 23 I 1940 w urzędzie szefa dystryktu został utworzony Wydział Przesiedleń (Abteilung Umsiedlung), prowadzący prace nad organizacją getta; na jego czele stanął Waldemar Schoen. Po utworzeniu getta i zakończeniu procesu przesiedleń na miejsce zlikwidowanego Wydziału Przesiedleń utworzono U.K.D.Ż.; od 15 V 1941 do końca jego istnienia, kierował nim Heinz Auerswald; kompetencje U.K.D.Ż. nie zostały ściśle określone. Z punktu widzenia mieszkańców getta, przejęcie władzy przez władze cywilne było rozwiązaniem lepszym, niż dotychczasowe. O ile bowiem dla funkcjonariuszy SS zamknięcie Żydów w gettach było ważnym krokiem do zakrojonego na szeroką skalę politycznego rozwiązania kwestii żydowskiej, dla administracji cywilnej celem tym było ścisłe odseparowanie ludności żydowskiej od polskiej i jej eksploatacja gospodarcza. Auerswald, poprzez podległy mu urząd, energicznie zwalczał przemyt i nielegalne przechodzenie Żydów na „stronę aryjską”, jednocześnie jednak zniósł ograniczenia dotyczące operacji finansowych, co przyczyniło się do rozbudzenia działalności gospodarczej w getcie; dążył też konsekwentnie do rozbudowy szopów. Komisarz domagał się podziału Żydów na kategorie, w oparciu o wartość ich pracy i usług dla Niemców. Działalność szefa urzędu, utrzymującego rutynowe, codzienne kontakty z przew. stołecznego Judenratu, A. Czerniakowem, umożliwiła poprawę w niektórych dziedzinach życia getta, np. poprawiła sytuację żywnościową; dotyczyło to jednak głównie osób pracujących. PS
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.