parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1862 Kraków – 1936 tamże) – adwokat, polityk galicyjski; brat B.D. Grossa; kuzyn Stanisława Mendelso(h)na. Był potomkiem zamożnej krak. rodziny żydowskiej. W Krakowie ukończył gimnazjum i studia prawnicze, podczas których dał się poznać jako działacz radykalnej Czytelni Akademickiej. Odcinał się zarówno od asymilatorów, jak i syjonizmu; był zdecydowanym zwolennikiem samoorganizacji żydowskiego życia w kraju. Od 1890 prowadził własną kancelarię adwokacką, a w 1895-1896 finansował, wydawany przez W. Feldmana, „Dziennik Krakowski”. Swoje ulokowane w prasie aktywa przeniósł w 1901 do socjalistycznego pisma „Naprzód”. Od końca lat 90. XIX w. należał do Stronnictwa Demokratycznego, a od 1901 przewodził jego autonomicznej sekcji żydowskiej, tzw. Stronnictwu Niezależnych Żydów (SNŻ). Jego organem był wydawany w języku polskim „Tygodnik”. Pismo poświęcone sprawom społecznym, politycznym, ekonomicznym i literackim, założony i redagowany przez G.; pismo nie zdobyło wielu czytelników (praktycznie nie rozchodziło się poza Krakowem). Wraz z nim ukazywał się dodatek w języku jidysz, „Wochnszrift” (Tygodnik; 1905-1914). Pod przywództwem G., przez kilkanaście lat, Stronnictwo odgrywało istotną rolę na gruncie krakowskim, stanowiąc konkurencyjną siłę polityczną wobec kierujących gminą żydowską konserwatystów. Do znacznej popularności G. przyczyniła się zwłaszcza jego długoletnia działalność, mająca na celu podniesienie dobrobytu Żydów krakowskich. W 1909 założył towarzystwo budowy tanich mieszkań na Kazimierzu pn. Spółdzielnia Mieszkaniowa, które działało do 1934, kiedy to uległo rozwiązaniu, a domy zostały sprzedane. Fakt ów G. potraktował jako osobistą porażkę. Był też twórcą Spółdzielni Aprowizacyjnych dla Żydów. Od 1897, kiedy odbyły się wybory w V kurii powszechnej do wiedeńskiej Rady Państwa, zdecydowanie popierał krakowskich socjalistów i ich przywódcę, Ignacego Daszyńskiego. Do parlamentu wiedeńskiego został wybrany w 1907 w wyborach kurialnych na krakowskim Kazimierzu; w Radzie Państwa był posłem niezrzeszonym (tzw. dzikim). Ponownie wybrany w 1911, wszedł do Koła Polskiego. W 1918, wraz z rabinem O.J. Thonem, stanął na czele Żydowskiej Straży Bezpieczeństwa; wszedł też w skład Polskiej Komisji Likwidacyjnej, a następnie – przez pewien czas – należał do ogólnopolskiego Związku Polaków Wyznania Mojżeszowego. W krakowskiej Radzie Miejskiej działał od 1902 do 1913; w 1902-1903 oraz 1907-1909 był czynny także w Radzie Wyznaniowej gminy żydowskiej. Wiele publikował na tematy społeczne w „Naprzodzie” oraz w redakcji przez Feldmana „Krytyce”. Jeden z jego synów, Feliks G., był dyrektorem Polskiego Instytutu Naukowego w Nowym Jorku.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.