parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
Do zapisywania dat Żydzi używają liter alfabetu hebrajskiego. Od II w. p.n.e., pod wpływem kultury helleńskiej, zaczęto się posługiwać literami również do oznaczania cyfr i liczb; pierwsze dziewięć liter alfabetu – od alef do te(j)t – odpowiada jednostkom, drugie dziewięć – od jod do cade(j) – dziesiątkom, a ostatnie cztery – od kof do taw – setkom (od 100 do 400; liczbę 500 zapisuje się, używając liter taw [=400] + kof [=100]; liczbę 600 – taw [=400] + re(j)sz [=200] itd.; liczbę 900 – taw [=400]+ taw + kof [=100]). Do zapisywania tysięcy używa się kolejnych liter alfabetu, poczynając od pierwszej, tj. alef, z dodaniem apostrofu z jej lewej strony. Ze względów kulturowych, jednak niektóre cyfry zastępuje się innymi, tak by np. przy odczytywaniu liczb nie tworzyły one „złych” słów, np. liczby 304 nie zapisuje się stawiając litery szin (=300) + dalet (=4), które oznaczają szatana, złe moce, ale przestawiając je ( dalet + szin), albo by nie używać liter jod lub he, które są literami Boskiego Imienia – umownie zastępuje się je innymi (i tak np. liczbę 15 – jod [=10] + he [=5] zapisuje się, używając liter tet [=9] + waw [=6]), które dają tę samą wartość liczbową. Ponieważ według kalendarza żydowskiego dzieje świata ( anno mundi) zaczynają się od czasu jego stworzenia, którego – zgodnie z tradycją – Bóg dokonał 3760 lat przed datą, określaną jako początek „naszej ery”, zatem np. rok 1999/2000 był – według tradycji żydowskiej – 5760 rokiem istnienia świata. W celu uproszczenia zapisu dat, najczęściej pomija się pierwsze 5 tys., pozostawiając pozostałe cyfry (litery) z dwoma apostrofami przed ostatnią (np. taw cade'' gimel [ TC''G]). Pisanie daty zaczyna się zawsze od prawej strony, od setek, potem następują dziesiątki, a na końcu jednostki. W celu obliczenia pełnej daty (po 1240 n.e.) ze skróconego zapisu roku żydowskiego, zgodnie z obowiązującym u nas systemem, należy zsumować wartości liczbowe poszczególnych liter, a następnie dodać liczbę 1240 (licząc według tzw. skróconej rachuby czasu; hebr. li-frat katan; akr. alef, pe, kof – zapis tych trzech liter często pojawia się przy datach, widniejących np. na epitafiach na nagrobkach żydowskich). Tak więc datę, zapisaną np. przy użyciu liter taw cade'' gimel [ TC''G], odczytujemy w sposób następujący: taw [=400] + cade [=90] + gimel [=3] – razem [=493 + 1240] daje nam rok 1733 n.e. Liczby oznaczające lata żydowskie czyta się jak wyrazy, np. T a Ch ( taw [=400] + chet [=8] + 1240 = 1648); por. Chmielnickiego powstanie. (Zob. też: inskrypcje na nagrobkach żydowskich; minjan sz(e)tarot)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.