parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
przy ul. Szerokiej 24 na Kazimierzu – najstarsza zachowana do czasów współcz. synagoga na ziemiach pol., wzniesiona prawdopodobnie po przeniesieniu Żydów z Krakowa do podkrakowskiego Kazimierza (1495). Choć nie była pierwszą żydowską budowlą sakralną w tym mieście, już w 1556 w przywileju królewskim została określona jako „Synagoga Stara”. Została odbudowana po pożarze w 1557 pod kierunkiem budowniczego, Mateusza Gucciego (do 1570). W XVI w. kazimierska gmina żydowska zakupiła grunty przylegające do niej, po czym dobudowano do Synagogi – nieistniejący od 1888 – tzw. Ratusz Żydowski. Kształt budowli ulegał kilkakrotnie zmianom, w wyniku remontów i przebudów, podejmowanych m.in. w wyniku zniszczeń (w tym pożarów). Prace konserwatorskie prowadził Władysław Łukasiewicz (od 1864); następnie dokonano przebudowy w 1888, od 1904 – prowadzonej pod kierunkiem Zygmunta Hendla; nadała ona gmachowi neorenesansowy charakter. Kolejne przebudowy prowadzono w 1913 i 1923. W 1936 przy S.S. w K. powstało muzeum gminy żydowskiej na Kazimierzu. W okresie okupacji niemieckiej budowla była systematycznie niszczona (zamieniono ją na magazyn i zakład ślusarski). Po wojnie została zabezpieczona przed dewastacją. W 1956-1959 prowadzono tam prace, w wyniku których został jej przywrócony charakter gotycko-renesansowy i dokonano adaptacji na cele muzealne oraz wykonano rekonstrukcję bimy. Od 1958 w budynku S.S. w K. mieści się Muzeum Historii i Kultury Żydów Krakowa. Otoczenie S.S. w K. uporządkowano i przekształcano w toku prac, prowadzonych w 1968-1972, oraz prac konserwatorskich samego gmachu w 1978-1979. Główną część korpusu budowli stanowi prostokątna, dwunawowa, trójprzęsłowa sala dla mężczyzn. Jej sześciopolowe sklepienie wspiera się na dwóch kolumnach toskańskich ( bima, zrekonstruowana jako dwunastoboczna ażurowa klatka, przylega do kolumny wschodniej, tj. bliższej aron (ha-)kodesz). Do sali dla mężczyzn przylegają: sala dla kobiet (niższa od sali dla mężczyzn, jednopolowa, z osobnym wejściem); tzw. sala śpiewaków (właśc. pomieszczenie modlitewni, potem chederu); oraz pulisz. Na piętrze, w przybudówce do sali dla mężczyzn, mieściła się niegdyś sala posiedzeń kahału (por. gmina). We wnętrzu zachowały się: obramienie kamienne aron ha-kodesz (manierystyczne z 1. tercji XVII w.), skarbony oraz niewielkie fragmenty malowideł ściennych. Położona między murem miasta żydowskiego a ul. Szeroką S.S. w K. była najważniejszym miejscem dzielnicy żydowskiej. Współcześnie odbywają się przed nią finałowe koncerty Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.