parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
organizacja żydowskich socjalistów działająca w ramach PPS, powstała w 1893, rozwiązana przez władze tej partii w 1897 (por. Żydowski Związek Robotniczy w Warszawie); w 1902 ponownie powołana do życia; przestała istnieć w efekcie rozłamu w PPS, a więc formalnie w listopadzie 1906, a praktycznie w końcu 1907, tj. w okresie I Zjazdu PPS-Lewicy. Wyłoniła się z pierwszych żyd. kółek socjalist. w Warszawie, a przede wszystkim z kółka powstałego w szkole rzemieślniczej gminy żydowskiej w Warszawie (noszącej oficjalną nazwę Warsztatów dla nauki rzemiosł warszawskiej Gminy Starozakonnych), po objęciu jej kierownictwa przez M. Heilperna w 1891. W pierwszym okresie istnienia (1893-1897) Ż.O. PPS miała trudności w prowadzeniu działalności wśród robotników żydowskich (m.in. ze względu na brak wydawnictw w języku jidysz; dopiero od grudnia 1898 zaczął ukazywać się – nieregularnie – żydowski organ PPS – „Der Arbeter. Organ fun der Pojliszer Socjalistiszer Partej”; jidysz, Robotnik. Organ Polskiej partii Socjalistycznej, w nakładzie od 1,5 tys. do 10 tys. egzemplarzy). Po likwidacji Ż.O. PPS, jako formalna struktura w PPS, działał Wydział Żydowski CK Robotniczego. Wobec rosnących wpływów Bundu, w środowisku żydowskim w 1902 VI Zjazd PPS zadecydował o wyodrębnieniu Ż.O. PPS, co pociągnęło za sobą przekształcenie wspomnianego Wydziału w Komitet Żydowski. Od 1903 Ż.O. PPS organizowała periodycznie tzw. Konferencje Żydowskie – ostatnia V w 1906; w 1904 odbyła się również nadzwyczajna Konferencja Agitatorów. Mimo podnoszonych wielokrotnie postulatów współpracy z Bundem, ostatecznie nie doszło do niej na większą skalę. Choć starano się rozwinąć szerszą propagandę poprzez wydawnictwa periodyczne (w czasie rewolucji 1905 poza „Arbeter”, wydawano także „Di Lecte Nachrichtn” [jid., Ostatnie Wiadomości]; „Dos Socjalistisze Błat” [jid., Gazeta Socjalistyczna]; od numeru 6. pn. „Socjalistisze Błetłech” [jid., Gazetki Socjalistyczne] oraz jednodniówki) i druki ulotne (w tym odezwy w wielotysięcznych nakładach), to jednak Ż.O. PPS w czasie drugiego okresu swego istnienia cieszyła się wyraźnie mniejszymi niż Bund wpływami na żydowskiej ulicy, m.in. dlatego, że większość jej prominentnych działaczy uległa procesom asymilacji i nie wykazywała pełnego zrozumienia dla aspiracji do żydowskiej autonomii kulturalno-narodowej. Żydzi brali udział w organizacjach bojowych PPS od 1904; a w czasie rewolucji 1905 działały żydowskiej „dziesiątki” i „piątki” bojowe Ż.O. PPS (por. Szulman Boruch). Posiadała też ona swą organizację zagr. (Sekcja Żydowska Oddziału Zagranicznego w Londynie) i współpracowała z Żydowską Pocztą Socjalistyczną z Ameryki. Po rozłamie w PPS w 1906 większość członków Ż.O. PPS weszła w skład PPS-Lewicy, a tylko nieliczni (w tym grupa bojowców) – wstąpili do PPS-Frakcji Rewolucyjnej. Wydarzenia te oznaczały kres istnienia odrębnej organizacji żyd. wśród socjalistów polskich. (Por. m.in.: Kaufman Mojżesz; Sachs Feliks).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.