parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
składka etatowa (od franc. état = stan) – nazwa używana w XIX w. w Polsce w odniesieniu do podatku opłacanego przez członków gminy żydowskiej (głowy rodzin), z przeznaczeniem na pokrycie jej wydatków, którego wysokość była uzależniona od stanu majątkowego płatnika; e. nazywano także preliminarze dochodów i wydatków gmin. Tego rodzaju świadczenia były ponoszone przez Żydów prawdopodobnie od początków istnienia instytucji gminy żydowskiej w diasporze. W średniowieczu także podatki nakładane na Żydów przez władców były zazwyczaj płacone łącznie przez całą społeczność, a ciężary nakładane indywidualnie na poszczególnych płatników, w zależności od ich zamożności, ocenianej przez taksatorów. Podobnie działo się w Rzeczpospolitej Obojga Narodów, gdzie podatki na rzecz skarbu i gminy były rozkładane na jednostki samorządu i poszczególnych płatników, w zależności od ich możliwości płatniczych (por. sympel; symplarz). Tzw. „censorowie” i „taksarze” kierowali się przy tym zarówno zaprzysiężonymi deklaracjami płatników, jak i szczegółowymi wytycznymi oceny ich zamożności, biorąc pod uwagę posiadane nieruchomości, gotówkę (w tym zainwestowaną w przedsięwzięcia gosp.), kosztowności i biżuterię (czasem ważono rodzinę płatnika wraz z precjozami). Po rozbiorach, na utrzymanie instytucji gminnych przeznaczano opłaty od czynności religijnych oraz wpływy (bądź ich część) ze specjalnych podatków żydowskich. W Królestwie Polskim po ustanowieniu dozorów bóżniczych (1821) dopuszczono pobieranie e. na pokrycie niedoborów w budżecie gmin. Po raz pierwszy na szerszą skalę taka konieczność pojawiła się po zniesieniu opłaty dodatkowej do mięsa koszernego w 1840 (por. koszerne), przeznaczanej na potrzeby gmin. Jednak był to ciężar zbyt wielki i w 1843 powrócono do starego systemu finansowania. Znaczenie e. wiązało się z procesami modernizacyjnymi oraz z emancypacją Żydów w Europie w dobie oświecenia i później, kiedy to średniowieczne w swym charakterze podatki żydowskie ulegały likwidacji. Zniesienie ich traktowano jako ważny element równouprawnienia, lecz wobec tego, że część wpływów z niektórych z nich powracała do samorządu żydowskiego, trzeba było znaleźć środki na utrzymanie instytucji gminnych. E., jako nowa instytucja, budził liczne obawy, o czym świadczy np. dyskusja, toczona wokół niego w Warszawie w 1862-1866 (pobierano go od 1864). Do I wojny światowej z opłacaniem e., a czasem z wysokością składki, wiązał się też zakres praw członka gminy (np. biernych i czynnych praw wyborczych). Napływ litwaków do Królestwa Polskiego spowodował, że za zobowiązane do uiszczania tego podatku uznano osoby mieszkające w danym mieście od co najmniej roku. Przepisy prawne dotyczące gmin, wydawane przez okupacyjne władze niem. (1 XI 1916) i następnie przez władze RP (7 II 1919 oraz późniejsze modyfikacje) przewidywały rozpisywanie podatków na rzecz gmin. Jednak w Polsce e. odgrywał poważniejszą rolę – w przeciwieństwie do gmin na Zachodzie, gdzie stanowił gros środków budżetowych – jedynie w finansowaniu działalności wielkich gmin (zwł. Warszawy i Łodzi), zresztą środki te były relatywnie nikłe. Wysokość nakładanego podatku zależała od uznania urzędników gminy bądź powoływanych przez nich funkcjonariuszy, co było źródłem ciągłych konfliktów. W 1931 sprawujące nadzór nad gminami MWRiOP wydało rozporządzenie o gospodarce finansowej gmin, ustalające stałe podstawy wymiaru e. System opodatkowania opracowany przez Ministerstwo spowodowałby jednak – według zgodnego zdania żydowskich publicystów i działaczy samorządowych – ruinę gmin. Do jego wprowadzenia, wobec protestów zainteresowanych, ostatecznie nie doszło.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.