parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(ok. 1460 Niemcy – ok. 1530) – rabin, rektor jesziwy krakowskiej, twórca podstaw rozwoju nauk talmudycznych w Polsce i domniemany twórca pilpulu. Studiował w norymberskiej jesziwie u Jakuba Marguliesa. W młodym wieku został rabinem w Pradze. Ożeniwszy się z córką Mojżesza Fiszla, przybył do Krakowa. Był więziony po tzw. tumulcie w 1494, który doprowadził do przeniesienia Żydów z Krakowa do Kazimierza. Król Aleksander Jagiellończyk w 1501 zwolnił go od tzw. podatków żydowskich, a w 1503 mianował doktorem [prawa mojżeszowego] – rabinem (według różnych interpretacji – Krakowa bądź całej Małopolski, albo też nawet całego kraju; por. rabin generalny). Jest to pierwszy tego rodzaju akt znany w Polsce. J.P. kierował jesziwą krakowską, przyciągającą wielu studentów z całego kraju i spoza jego granic, kształcąc grupę uczonych (m.in. Sz. Szachnę), mających w przyszłości stać się zaczynem przeniesienia centrum studiów talmudycznych z Niemiec do Polski. Sławę przyniosła mu zdolność do subtelnej analizy i rozważań naukowych. Uważano go za twórcę pilpulu, choć metoda ta znana była już przed nim; często powoływano się na jego autorytet, „nobilitujący” atakowaną przez wielu metodę studiów talmudycznych. Zbyt pochopne udzielenie rozwodu nieletniej szwagierce w 1508, dokonane prawdopodobnie w oparciu o zasadę mi’un, sprowadziło na J.P. klątwy, w efekcie czego musiał opuścić kraj. Powrócił do Krakowa w 1509, dzięki listowi żelaznemu króla Zygmunta I Starego, ale rabinatu krakowskiego już nie odzyskał. Mszcząc się za doznane krzywdy, w 1520 rzucił klątwę na syna jednego ze swych byłych prześladowców, Judę Minca (Münza) z Padwy. Sam w 1520–1522 uwikłał się w konflikt z nadwornym medykiem królowej Bony, Samuelem, i w 1522 stanął przed sądem wojewodzińskim; oskarżony o oszczerstwo z najwyższym trudem bronił się. W literaturze pojawiają się dwie wersje jego losów pod koniec życia. Według pierwszej, w 1530 miał wyjechać do Palestyny, skąd powrócił i osiedlił się w Lublinie. Według drugiej, w 1522 wyjechał do Palestyny i zmarł tam ok. 1530. Dzieł talmudycznych nie wydawał, zasłaniając się wymogami skromności. Niektóre jego orzeczenia przekazali w swych dziełach inni uczeni talmudyści.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.