parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(niem., żebrzący Żydzi) – określenie rozpowszechnione w XVII w. w literaturze niemieckiej, odnoszące się do grup ubogich Żydów, wędrujących z miejsca na miejsce, w poszukiwaniu środków utrzymania. Zwykle zatrzymywali się na krótko w danej gminie (często na jeden bądź kilka dni, przy okazji świąt). Większość tej grupy społecznej stanowili Żydzi pochodzący spoza granic państw niemieckiego, głównie z Polski i Czech. Zjawisko to było w owym czasie dość powszechne; szacuje się że od 10 do 20% populacji żydowskiej zajmowało się żebractwem. Fakt ten wiązał się zarówno ze znacznym wzrostem owej populacji, jak i niestabilnością sytuacji ekonomicznej w Europie, będącej rezultatem niszczących wojen religijnych na Zachodzie, czy buntów kozackich (powstanie Chmielnickiego) i wojen obronnych na terenach Rzeczypospolitej. Z tych powodów gminy żydowskie znacznie ograniczyły włóczęgom liczbę wydawanych pozwoleń stałego pobytu na swoim terenie (chazaka). Ze względu na przepisy religijne (por. dobroczynność), B. mogli liczyć na pomoc współwyznawców. Jednak nie wszystkie gminy stosowały się do tych nakazów. Niejednokrotnie prowadzono gorące dyskusje, czy mogą one przeznaczać środki na pomoc charytatywną dla „obcych” Żydów, a nie tylko dla „swoich” członków. Władze często wręcz zakazywały opieki nad B., pod groźbą wysokich kar, nakładanych na kahały. Nierzadko wędrujący Żydzi przystępowali do band rozbójniczych i złodziejskich. Wątek B. był podejmowany również w dyskusjach nad emancypacją Żydów, stanowiąc argument przeciw jej nadaniu. W tym samym czasie wędrujący żebracy żydowscy stanowili też problem na ziemiach polskich. N.N. ben M. Hannower z dumą pisał o okresie poprzedzającym rok 1648, iż wszyscy przybywający do miasta mogli liczyć na pomoc gminy. Jednak np. już w 1672 władze kahału poznańskiego, pod karą klątwy, zabroniły obcym żebrakom przybywać do miasta, a swoim członkom – udzielać im pomocy. Zmianę przyniosły dopiero czasy oświecenia żydowskiego (haskala) w końcu XVIII w. Zjawisko to zanikło jednak dopiero wraz z reformami emancypacyjnymi i likwidacją ograniczeń, dotyczących osiedlania się Żydów.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.