parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
Monarcha ten (ur. w 1629 w Olesku k. Lwowa, wybrany na króla 19 V 1674, zm. w 1696) był przychylnie ustosunkowany do ludności żydowskiej. Wypływało to nie tylko z rzadkiej w owych czasach tolerancji w stosunku do ludzi różnych wyznań, ale z przekonania że Żydzi, podobnie jak Ormianie, mogą odegrać w zrujnowanym wojnami kraju rolę czynnika miastotwórczego. Król cenił Żydów jako organizatorów handlu. Stwierdził to m.in. w przywileju, nadanym w 1679 Żydom piotrkowskim. Na sejmie koronacyjnym 28 IV 1676 zatwierdził tzw. przywileje generalne Żydów Korony, a w ciągu swego dwudziestodwuletniego panowania wydał kilkadziesiąt przywilejów gminom żydowskim. Część z nich zawierała powtórzenie dawniejszych praw, inne zostały wystawione po raz pierwszy, ze względu na utratę przez Żydów dawnych przywilejów podczas wojen z poł. XVII w. Przywileje te zapewniały Żydom prawo do zamieszkania, posiadania i nabywania domów i gruntów, do samorządu i odrębnego sądownictwa, do korzystania z bóżnic, cmentarzy, rytualnych łaźni i studzien, zajmowania się handlem i rzemiosłem, a także wyrobem i sprzedażą trunków. Jan III wydał również wiele przywilejów potwierdzających dawne uprawnienia mieszczaństwa, które godziły w interesy ludności żydowskiej. Zatwierdził też kilkanaście statutów cechów chrześcijańskich, zawierających punkty zwrócone przeciw kupcom, rzadziej rzemieślnikom żydowskim. Na ogół jednak popierał działalność gospodarczą Żydów. O przychylnym stosunku monarchy wobec społeczności żydowskiej świadczy udzielanie przez niego wybitnym osobistościom tytułu serwitora i faktora królewskiego. Uzyskało go co najmniej 16 Żydów; m.in. zarządca Ekonomii Samborskiej Becal Jakub z Żółkwi i inżynier wojskowy Jozue Moszkowicz. Lekarzem nadwornym króla Jana III Sobieskiego był Emanuel de Jona. Król interweniował niejednokrotnie w celu naprawienia krzywd, wyrządzonych Żydom, oraz przeciwdziałania groźnym konfliktom między Żydami a chrześcijanami. Uczynił tak np. w 1678, napominając władze miejskie podkrakowskiego Kazimierza, by nie ważyły się nękać żydowskich mieszkańców, oraz w 1679, upominając władze miejskie Piotrkowa, które „spokojnie mieszkającym Żydom wolnego mieszkania i na gruntach urodzonego starosty tamecznego budowania się zabraniają i onym takowych handlów i wolności, jakimi w inszych miastach naszych zażywają, niesłusznie nie dopuszczają”. W 1682, w liście skierowanym do władz miejskich Wilna, monarcha potępił wybryki antyżydowskie, zorganizowane przez cechy i pospólstwo, podczas wspólnych z Żydami ćwiczeń wojskowych (7 X 1681). Monarcha popierał samorząd żydowski, gdyż uważał, że jego utrzymanie i zreformowanie może zapewnić sprawniejsze wywiązywanie się ludności żydowskiej z obowiązków podatkowych względem państwa. W tym celu w 1677 rozesłał uniwersał w sprawie ulepszenia systemu ściągania od Żydów koronnych podatków i wymuszenia większej ich subordynacji wobec władz kahalnych (kahał). W tym kierunku poszły też zarządzenia i instrukcje wojewodów ruskich, Jana Jabłonowskiego i Marka Matczyńskiego, wydane w 1691-1692, które dotyczyły tzw. porządku gminy żydowskiej miejskiej i przedmiejskiej we Lwowie.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.