parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(od 1882; do 1867 Kirschrot); używał licznych pseudonimów i kryptnimów, m.in.: K-t, Labor, J.K.-P., -p. (1842 Warszawa – 1906 Otwock) – prawnik, publicysta, ekonomista, pozytywista, społecznik. Pochodził ze zasymilowanej rodziny Żydów warszawskich. Był uczniem Szkoły Rabinów w Warszawie. Studiował prawo w Szkole Głównej Warszawskiej (magisterium prawa i administracji uzyskał w 1866), potem także w Lipsku i Wrocławiu. Był adwokatem przy Sądzie Apelacyjnym w Warszawie (od 1873), później adwokatem przysięgłym i radcą prawnym wielu instytucji. Położył wielkie zasługi w propagowaniu i rozwoju myśli ekonomicznej (zwłaszcza spółdzielczości, w tym kredytowej; ubezpieczeń itp.). Działał także aktywnie na rzecz zakładania i rozwoju wielu instytucji życia gospodarczego, będących praktyczną realizacją głoszonych przez siebie idei. Publikował w wielu czasopismach (głównie polskich, m.in. w: „Ateneum”, „Bibliotece Warszawskiej”, „Ekonomiście”, „Gazecie Sądowej”, „Niwie”, „Przeglądzie Tygodniowym”) i w prasie codziennej, oraz ogłosił kilkanaście książek i broszur. Starał się przeszczepiać nowe idee za pośrednictwem własnych opracowań (np. W kwestii konwersji i odnawiania pożyczek Towarzystwa Kredytowego Warszawy, 1880; Kredyt włościański, 1885; O oszczędności, kasach i stowarzyszeniach oszczędnościowych i pożyczkowo-oszczędnościowych, 1898), jak też tłumaczeń dzieł obcych. Był członkiem-założycielem Kasy im. Mianowskiego, twórcą i prez. zarządu Towarzystwa Oszczędnościowo-Pożyczkowego dla Ubogiej Ludności Żydowskiej przy Zarządzie Gminy Żydowskiej w Warszawie (1901). Parokrotnie zasiadał też w Zarządzie tejże Gminy (od 1881). Był zdecydowanym zwolennikiem asymilacji Żydów, będąc czołowym ideologiem lewego skrzydła asymilatorów warszawskich. Ideę tę propagował także piórem, na łamach prasy polskiej i „Izraelity”. Poświęcił jej również komedię Węzeł gordyjski (1893). Szczególnie głośne było jego wystąpienie, wzywające Żydów do dodawania polskich odpowiedników do używanych przez nich niemiecko brzmiących nazwisk („Kurier Warszawski” 1882; por. nazwiska Żydów polskich). Pochowany został na cmentarzu żydowskim w Warszawie.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.