parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
organizacja społeczna, utworzona wiosną 1946 w Warszawie, stawiająca sobie za cel walkę z wszelkimi przejawami rasizmu, a szczególnie antysemityzmu w społeczeństwie polskim. O.L. do W. z R. miała stanowić ideologiczną kontynuację Żegoty; pragnęła wychować pokolenie, które dorastało podczas wojny i było wystawione na wpływ ideologii rasistowskiej. Na początku 1946 w kręgu ludzi związanych z Żegotą zrodziła się myśl stworzenia organizacji, która pozwoliłaby stawić czoło antysemityzmowi. Podkreślano, że walka z antysemityzmem nie powinna być troską samych Żydów, którzy pozostali w Polsce, ale także troską każdego polskiego obywatela, oraz że stanowi sprawę bardzo istotną dla polskiego honoru narodowego. Założycieli O.L. do W. z R. często dzieliły poglądy poliyczne i przynależność partyjna. Spotkanie założycielskie miało miejsce w Warszawie 30 III 1946. Na początku kwietnia 1946 został opublikowany apel, wzywający do utworzenia Komitetu Organizacyjnego Ogólnopolskiej Ligi Antyrasistowskiej. Tymczasowe Prezydium O.L. do W. z R. zostało wyłonione 2 IV 1946; przew. został Juliusz Górecki, zastępcami – Tadeusz Rek i A. Berman, sekretarzem generalnym – Marek Arczyński; poszczególnymi sekcjami kierowali: Stanisław Dobrowolski, Kazimierz Kumaniecki, Władysław Bartoszewski, Jan Wesołowski, Józef Gójski. Silne ośrodki lokalne O.L. do W. z R. powstały w Łodzi i w Krakowie, szczególnie w środowisku akademickim. Władze oficjalnie poparły utworzenie O.L. do W. z R.; jej przedstawicieli przyjął na audiencji premier rządu polskiego. Zostało ono również z sympatią odnotowane w prasie amerykańskiej, angielskiej i francuskiej. Pierwsze publiczne zebranie, zwołane przez tę organizację, odbyło się w Warszawie, latem 1946. W ramach działalności propagandowej i edukacyjnej wydawano pismo „Prawo Człowieka” (pierwszy numer ukazał się 15 IX 1946) oraz opublikowano szereg broszur, między innymi M.M. Borwicza Organizowanie wściekłości oraz Tadeusza Zadareckiego Mord rytualny. Po pogromie kieleckim O.L. do W. z R. opublikowała swój protest w formie plakatów i ulotek. Podkreślano, że była to zbrodnia bez precedensu w polskiej historii. Apelowano do sumienia Polaków i honoru narodowego, odwoływano się do tradycji chrześcijańskich. W drugiej połowie maja 1946 przygotowano tekst listu do kardynała Augusta Hlonda, w którym apelowano, by członkowie episkopatu potępili antysemityzm. 19 VII 1946 trzyosobowa delegacja O.L. do W. z R. została przyjęta na audiencji przez arcybiskupa Walentego Dymka. Proszono, by sprawa mordów na Żydach stała się tematem konferencji episkopatu, jednak apel ten pozostał bez odpowiedzi. W 2. połowie 1946, po aresztowaniu W. Bartoszewskiego, „Prawo Człowieka” przestało się ukazywać. W 1947 wielu członków O.L. do W. z R. wycofało się z działalności, a Berman wyjechał do Izraela. Organizacja (i pismo) zostały przejęte przez władze komunistyczne i były odtąd wykorzystywane dla własnych celów propagandowych. W akcji wydawniczej i edukacyjnej skupiano się na prześladowaniach ludności kolorowej w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej. Brytanii. O.L. do W. z R. zaprzestała swej działalności w 1951.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.