parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
komitet powstały z inicjatywy syjonistów niemieckich, formalnie o charakterze ponadpartyjnym, działający w okresie I wojny światowej; w chwili założenia, tj. 17 VIII 1914, nadano mu nazwę Deutsches Komitee zur Befreiung der russischen Juden. Podstawą jego działalności politycznej były założenia, iż wobec spodziewanej klęski Rosji, w konfrontacji z państwami centralnymi należy: 1. zabiegać o taką organizację ładu, głównie na ziemiach strefy osiadłości, która zapewniałaby Żydom, jako mniejszości narodowej, przestrzeganie ich praw i możliwie szeroką autonomię; 2. Żydzi winni wiązać się z niemiecką i austriacką racją stanu; 3. Żydzi we wspomnianej części Europy są w naturalny sposób bliżsi kulturze niemieckiej niż narodów słowiańskich. Z tego wynikały projekty utworzenia państwa buforowego (od Bałtyku do Morza Czarnego), w którym kilkumilionowa mniejszość żyd. współpracowałaby z Niemcami, a po uznaniu jej za nierealną i nabraniu aktualności planu utworzenia państwa polskiego związanego z mocarstwami centralnymi – uzyskania w nim możliwie szerokiej autonomii dla ludności żydowskiej. Realizacji wymienionych powyżej celów służyły m.in.: zabiegi i memoriały składane w niem. MSZ, propaganda we własnych czasopismach ( „Kol Mewas(s)er” i „Neue Jüdische Monatshefte”), kontakty i rozmowy z politykami polskimi (m.in. z członkami Koła Polskiego w parlamencie wiedeńskim w 1915). Część opinii żydowskiej na ziemiach polskich dostrzegała niebezpieczeństwa wynikające z polityki i propagandy KfdO dla stosunków polsko-żydowskich w okresie powojennym. Od 1916 działalność KfdO ograniczała się głównie do pomocy charytatywnej i została zamknięta wraz z końcem wojny. Nie włączyli się do niej przedstawiciele ugrupowań pozostających w opozycji wobec syjonistów (w tym asymilatorzy i działacze Hilsfverein der Deutschen Juden), co spowodowało powstanie odrębnej, filantropijnej organizacji Vereinigung für die Interessen der Osteuropäischen Juden, oraz reprezentującej środowiska ortodoksyjne. Freie Vereinigung für die Interessen des ortodoxen Judentums, której wysłannicy doprowadzili w 1916 do powstania zaczątków Agudy w Polsce.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.