parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1874 Motol k. Pińska – 1952 Rechowot, Izrael) – pierwszy prezydent Izraela, w 1920-1931 i 1935-1946 prezydent Światowej Organizacji Syjonistycznej (ŚOS), naukowiec. Otrzymał tradycyjne wykształcenie religijne, a następnie ukończył szkołę średnią w Pińsku. Studiował chemię w Niemczech, gdzie doktoryzował się w 1899. Od 1901 wykładał na uniwersytecie w Genewie. Podczas studiów związał się z grupą żydowskich intelektualistów syjonistów; pozostawał pod wpływem idei sformułowanych przez Achad Ha-Ama. Był delegatem na II Światowy Kongres Syjonistyczny (ŚKS; 1898). Wkrótce zaczął odgrywać istotną rolę w ruchu syjonistycznym; miał krytyczny stosunek do wizji prezentowanej przez T. Herzla, uznając, że nie docenia on wagi działań na polu społecznym, gospodarczym i kulturalnym. W 1901 należał do organizatorów Frakcji Demokratycznej w ŚOS, która miała podjąć działania na rzecz rozwoju instytucji kulturalnych, edukacyjnych i społecznych w Palestynie. W 1905 przeniósł się do Anglii, gdzie prowadził badania i wykładał na uniwersytecie w Manchesterze. Dokonał szeregu odkryć o znaczeniu praktycznym, m.in. uzyskując nowe barwniki. W 1907, na VIII ŚKS apelował o podjęcie konkretnej pracy w Palestynie, obok starań dyplomatycznych, formułując program tzw. syjonizmu syntetycznego. W czasie I wojny światowej stał się centralną postacią w ruchu syjonistycznym. Nawiązał kontakt z członkami rządu brytyjskiego; uzyskał obietnicę sformułowania oficjalnego oświadczenia, które popierałoby cele syjonistyczne (deklaracja Balfoura z 2 XI 1917). W 1918 stanął na czele Komisji Syjonistycznej, a następnie rząd brytyjski wysłał go do Palestyny jako doradcę w sprawach jej rozwoju. Tam spotkał się z emirem Feisalem, przywódcą arabskiego ruchu narodowego, jako że przywiązywał ogromne znaczenie do problemu arabskiego. W 1918 W. położył podwaliny pod UH w Jerozolimie. W 1919 stał na czele delegacji syjon. na konferencję pokojową w Wersalu, gdzie z powodzeniem starał się o międzynarodową ratyfikację deklaracji Balfoura. Na Konferencji Syjonistycznej w Londynie w 1920 został wybrany prezydentem ŚOS. W 1930, w związku z polityką władz mandatowych, odbiegającą od deklaracji Balfoura, na znak protestu, złożył swój urząd. W latach 30. działał na rzecz zbierania funduszy na cele syjonistyczne i pomocy uchodźcom żydowskim z Niemiec. Opowiedział się za planem podziału Palestyny i stworzenia w jej części państwa żydowskiego. Po wybuchu II wojny światowej zapewnił rząd brytyjski o poparciu dlań żydowskiej społeczności w Palestynie i na świecie; proponował utworzenie żydowskich jednostek wojskowych. W 1941-1942 podejmował zabiegi dyplomatyczne w Stanach Zjednoczonych, uznając, że po wojnie będą one miały decydujący głos w sprawie przyszłości Bliskiego Wschodu. Od 1946 nie sprawował żadnych oficjalnych funkcji w ruchu syjonistycznym; był krytykowany za zbyt proangielskie stanowisko. Pozostał jednak nadal centralną postacią w syjonistycznych staraniach dyplomatycznych; to z nim konferowali członkowie specjalnej komisji ONZ, która miała określić przyszłość Palestyny. Występował również przed zgromadzeniem ogólnym ONZ. Wybrano go na prezydenta Tymczasowej Rady Państwa, a w lutym 1949 parlament Izraela ustanowił go prezydentem kraju. Jego rola jednak ograniczała się do funkcji ceremonialnych, nie składał podpisu pod Deklaracją Niepodległości.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.