parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
pseud. Ignotus, Ekonomista (1855 Kalisz – 1933 Warszawa) – ekonomista, bankier, publicysta, działacz społ., profesor Wyższej Szkoły Dziennikarskiej. Był synem zamożnego kupca zbożowego, zwolennika haskali. W jego domu panowała atmosfera patriotyczna; matka pomagała powstańcom 1863 (por. styczniowe powstanie). P. krótko uczył się w chederze, a potem kontynuował naukę w polskich szkołach. Ukończył Akademię Handlową we Wrocławiu (1871); pracę zawod. rozpoczął w Warszawie, w Banku Handlowym. W 1883, wspólnie z bratem, Leopoldem P., założył Dom Bankowy pod firmą „A. Peretz i S-ka”, który prowadził do 1920. Przez 25 lat był członkiem Rady Banku Dyskontowego Warszawskiego, w którym przeprowadził reformę. W 1920 założył w Warszawie, wspólnie ze Stanisławem Pinkusem, Bank Angielsko-Polski. Prowadził również rozległą działalność społeczna i filantropijną; m.in. był założycielem i prezesem Towarzystwa Oszczędnościowo-Pożyczkowego dla Drobnych Kupców; prezesem Stowarzyszenia Wzajemnej Pomocy Pracowników Handlowych Wyznania Mojżeszowego, Zarządu Kursów Ekonomicznych; sekretarzem Sekcji Handlowej Towarzystwa dla Popierania Handlu i Przemysłu; członkiem Rady Opiekuńczej Szkół Handlowych Zgromadzenia Kupców miasta Warszawy, Apelacyjnej Komisji Podatkowej; założycielem i członkiem Zarządu Szkoły Rzemieślniczej dla młodzieży żydowskiej. Był czynny w licznych instytucjach filantropijnych zarówno w środowisku żydowskim, jak i polskim, m.in. założył Towarzystwo Dostarczania Pracy Ubogim Żydom, w Kaliszu ufundował schronisko dla starców, zainicjował założenie Towarzystwa Pomocy Wzajemnej byłych Wychowanków Szkół Kaliskich, fundował stypendia i zapomogi (m.in. dla rzeźbiarza, Henryka Kuny), wspomagał Arnolda Szyfmana przy budowie Teatru Polskiego w Warszawie (1912). Działalność publicystyczna P. nie ograniczała się do licznych artykułów na tematy gospodarcze w prasie codziennej i wielu innych pismach (m.in. w: „Izraelicie”, „Kurierze Warszawskim”, „Gazecie Handlowej”, „Naszym Przeglądzie”, „Wieku”), ale publikował też liczne książki, m.in. Z teki optymisty. Rzeczy, ludzie, refleksje (Warszawa 1931), zaś w dziedzinie teorii pieniądza i ekonomiki – Źródła większych majątków (Warszawa, 1905); Instytucje bankowe (Warszawa 1913); Kredyt komunalny miejski (Warszawa 1913 – używany jako podręcznik na wyższych uczelniach); Z zamętu walutowego (Kraków 1919); Finansjera warszawska (1870-1925) (pod pseud. Ignotus; Warszawa 1926); O program gospodarczy Polski (Warszawa 1926, z przedmową prof. A. Krzyżanowskiego), Od kartelu do koncernu (Warszawa 1929), Żydzi w bankowości polskiej (w: Żydzi w Polsce Odrodzonej, t. 2, Warszawa 1933). Jako profesor w Wyższej Szkole Dziennikarskiej, prowadził katedrę publicystyki finansowej i gospodarki (od 1931). Był odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Polonia Restituta. Został pochowany na cmentarzu żydowskim przy ul. Okopowej w Warszawie. Na jego grobie stanął pomnik dłuta rzeźbiarza A. Ostrzegi.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.