parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
pseud. Szymon, Szejn, Wajsman, Szwarc, Szymonowicz (1900 Ostrów Mazowiecka – 1970 Warszawa) – działacz komunistyczny. Pochodził z ubogiej rodziny i był samoukiem. W 1916 wstąpił do PS. Od 1917 współpracował z komunistami, ostatecznie przechodząc do ich obozu, wraz z grupą rozłamową w 1918. Był funkcjonariuszem KPP od 1922, w którym pełnił wiele funkcji, w tym sekretarza Centralnego Biura Żydowskiego oraz redaktora wydawanego przez nie czasopism „Fraje Trybune” (jid., Wolna Trybuna) i „Cum Kamf” (jid., Do walki). Należał do tzw. grupy mniejszościowej w tej partii. Kilkakrotnie wyjeżdżał do Związku Radzieckiego, gdzie m.in. uczęszczał do Międzynarodowej Szkoły Leninowskiej przy Kominternie (1931/1932). Agitując na wiecach partii żydowskiej (m.in. Bundu), parokrotnie został pobity. Był kilkanaście razy aresztowany. W więzieniach spędził siedem lat, w tym rok w obozie w Berezie Kartuskiej (1937). Po wydostaniu się z więzienia we wrześniu 1939, przedostał się na tereny zajęte przez Związek Radziecki. Od 1944 pracował w Biurze Komunistów Polskich przy KC KPZR (m.in. przewodniczył komisji weryfikacyjnej, która przyjmowała polskich komunistów do PPR i decydowała o potencjalnym zaliczeniu im stażu partyjnego z KPP). Po powrocie do Polski, pod koniec 1945 był centr. postacią Frakcji PPR przy CKŻP; członek Prezydium CKŻP. Zasiadał w Radzie Nadzorczej Centrali Spółdzielni „Solidarność” jako jej przewodniczący, a równocześnie przedstawiciel CKŻP. Od 1946 pracował też w Wydziale Organizacyjnym KC PPR (potem PZPR), w 1950-1956 – w Zakładzie Historii Partii, a po przejściu na emeryturę w 1956 był pracownikiem nauk. ŻIH i członkiem jego Zarządu. Od 1964 był członkiem Centralnej Komisji Kontroli Partyjnej. Opublikował m.in. prace: Josef Lewartowski der kemfer un rewolucjoner (jid., Józef Lewartowski bojownik i rewolucjonista, 1953); Di komunistisze bawegung cwiszn der jidiszer arbetndiker bafełkerung in Pojłn (jid., Ruch komunistyczny wśród żydowskiego ludu pracującego w Polsce, 1954); oraz był redaktorem zbiorowego opracowania PPR in kamf un boj (jid., PPR w walce i budowie, 1952). Również bracia Z. byli działaczami polskiego ruchu komunistycznego: starszy – Abraham, który podczas wojny był członkiem ruchu oporu we Francji, skąd został deportowany do obozu i ostatecznie zamordowany w Warszawie w 1944, oraz młodszy – Dawid, który zginął w pierwszych dniach okupacji niemieckiej w Białymstoku.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.