parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(Franciszek, Efraim; XV/XVI w.) – pokojowiec króla Zygmunta I Starego, serwitor tegoż monarchy i jego małżonki, Bony; syn Racheli i finansisty Mojżesza F.; bratanek Stefana F.; szwagier rabina Jakuba Polaka. Należał do zasłużonej dla Żydów rodziny, która w połowie XV w. przybyła z Niemiec do Polski i osiedliła się w Krakowie. W 1512 Zygmunt Stary powołał go, wraz z Abrahamem Judaeusem Bohemusem, na stanowisko egzaktora generalnego podatków, płaconych przez gminy żydowskie. Zgodnie z wolą królewską, F. miał ściągać od Żydów podatki w województwie krakowskim, sandomierskim, lubelskim, ruskim i podolskim, a Abraham J. Bohemus – w Wielkopolsce i na Mazowszu. Obaj zostali wyjęci spod jurysdykcji wojewodów i ich podwładnych i poddani wyłącznie sądowi samego monarchy. Działalność egzaktorów generalnych spotkała się ze zdecydowanym oporem ze strony gmin żydowskich, m.in. lwowskich i krakowskiej. Już w sierpniu 1512 spod władzy F. została wyłączona gmina lwowska, a dwa lata później F. został zmuszony do rezygnacji ze stanowiska egzaktora generalnego w Małopolsce i na Rusi. Mimo to, cieszył się nadal poparciem i protekcją króla. W 1515 towarzyszył orszakowi siostry król., Elżbiety, narzeczonej księcia legnickiego Fryderyka. Na prośbę Elżbiety, król wystawił F. glejt, na którego podstawie mógł on bezpiecznie dojechać do Legnicy, nie nagabywany przez wierzycieli. Tuż po przyjeździe do Polski królowej Bony F. został mianowany jej dworzaninem. W 1524 Zygmunt I, na prośbę swej małżonki, mianował F. oraz jego żonę, Chwałkę (Falkę), serwitorami dwóch dworów Zygmunta i Bony. Monarcha wyłączył F. spod jurysdykcji wszystkich sądów i poddał własnemu sądownictwu, niezależnie od tego, czy pozew wniósłby Żyd czy chrześcijanin. W sprawach mniejszej wagi, zarówno F., jak i Chwałka mieli odpowiadać przed sądem królowej, sprawy poważniejszej natury miał rozstrzygać król. Oboje zostali też zwolnieni od płacenia tzw. podatków żydowskich. Rabinów uprzedzono, by nie ważyli się zmuszać, przy użyciu klątwy, zarówno małżonków, jak i ich dzieci oraz służby do płacenia podatków.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.