parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(? – ok. 1532) – dzierżawca tzw. podatków żydowskich; syn Efraima F.; brat finansisty Mojżesza F. (?-1496) i Jakuba F.; szwagier Racheli F.; po przejściu na katolicyzm nobilitowany przez króla Zygmunta I Starego. W 1499 Żydzi gnieźnieńscy oskarżyli go o wyzysk podatkowy. Ujął się za nimi arcybiskup gnieźnieński, kardynał Fryderyk Jagiellończyk, który wydał im glejt, chroniący przed zachłannością F. W 1502 F. dzierżawił dochody skarbowe w Poznaniu; w 1503 był dzierżawcą podatków żydowskich. Na przeł. 1503 i 1504 F. i dwaj jego dorośli synowie, Jan oraz Stanisław, przeszli na katolicyzm., a ich matką chrzestną została Elżbieta, wdowa po królu Kazimierzu II Jagiellończyku. W grudniu 1504 Aleksander Jagiellończyk zaświadczył, że jego wierny sługa „sławetny” F., wydatkował na jego rozkaz 200 florenów. W lipcu 1505 tenże król nakazał burmistrzowi i rajcom gdańskim, by wypłacili F. 1 tys. florenów w poczet zaciągniętego u niego długu. W tym samym roku, w nagrodę za przyjęcie przez F. wiary katolickiej, król podarował mu 400 florenów węgierskich, ubezpieczając tę sumę na czynszu płaconym przez Żydów z Poznania, Gniezna, Kalisza i innych miast wielkopolskich, a także z ziem krakowskiej i ruskiej. W 1507 Zygmunt Stary nadał F. i jego dwóm synom herb Korab. Do herbu tego przyjęli go kanclerz wielki koronny Jan Łaski i jego brat, Jarosław. Monarcha przedłużył też F. zezwolenie na pobór przez niego podatków od Żydów poznań. do 5 lat (zamiast do 4), tj. do czasu, aż zapłacą pełną sumę należną skarbowi królewskiemu. W 1507 F. ożenił się z siostrą obu Łaskich, po rozwodzie z żydowską żoną, która pozostała przy wierze swoich przodków i odmówiła przyjęcia chrztu. W 1510 król pozwolił F. kupić miasteczko Powidz, od którego F. przyjął nazwisko Powidzki. W 1518 wykupił wójtostwo w Kruszwicy, a w 1520 – w Jelatkowie. Po zgonie Łaskiej pojął za żonę Apolonię Zgierską, a po jej śmierci ożenił się z Elżbietą z Bnina Śmigielską, córką Jana, kasztelana przemęskiego. Jako wójt kruszwicki, F. w dokumentach źródłowych występuje po raz ostatni w 1532.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.