parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
Jednym z najważniejszych zadań gmin żydowskich powstających na ziemiach Rzeczypospolitej było uzyskanie miejsca na założenie cmentarza (por. gminy żydowskie w Polsce). Jego usytuowanie zależało nie tylko od żydowskich nakazów religijnych, ale także od warunków, na jakich Żydzi zostali przyjęci do miasta. C.ż. w P. mieściły się w obrębie murów miejskich, nieraz przy synagogach, a często – z braku miejsca – poza murami miasta. W przywilejach dla Żydów wielkopolskich, nadanych przez księcia Bolesława Pobożnego w 1264 ( Statut Kaliski), rozszerzonych przez króla Kazimierza Wielkiego na Żydów całej Polski (por. Kazimierza I Wielkiego polityka wobec Żydów), zapisano: „Jeśliby chrześcijanin w jakikolwiek sposób spustoszył lub najechał ich [tj. Żydów] cmentarz, zarządzamy, aby surowo został ukarany, według zwyczaju i praw naszej ziemi, a całe jego mienie, jakkolwiek nazywałoby się, przeszło do naszego skarbca”. Cmentarze znikały wraz z likwidacją gmin, gdy miasta otrzymywały przywilej de non tolerandis judaeis. Wszystkie zakazy osiedlania się Żydów i zakładania cmentarzy zostały zniesione dopiero w 2. poł. XIX w. Najstarszy zachowany w Polsce nagrobek pochodzi ze zniszczonego w 1345 cmentarza we Wrocławiu (odnaleziony w 1917). Jest to pomnik Dawida syna Szaloma, zm. w 1203 (obecnie w murze cmentarza przy ul. Ślężnej). Najstarsza wiadomość o zakupie gruntu pod cmentarz żydowski pochodzi z 1287 z Kalisza (teren cmentarza zniszczonego przez Niemców podczas II wojny światowej został zabudowany w l. 70. XX w.). Nienaruszony od 1541 nagrobek Josefa Kopelmana znajduje się na cmentarzu w Lublinie przy ul. Kalinowszczyzna. Część c.ż. w P. została doszczętnie zniszczona w czasie okupacji niemieckiej. Kamieni nagrobnych, zwłaszcza w małych miasteczkach, używano do brukowania dróg i ulic. Po wojnie opuszczone cmentarze stały się źródłem kamienia budowlanego dla okolicznych mieszkańców. Władze nie przeszkadzały, a niektórymi zarządzeniami wręcz wspomagały takie działania. Zgodnie ze stanem z dn. 31 XII 1994, zebrano dane o 1056 c.ż. w P. Ok. 400 z nich to puste miejsca, bez nagrobków, najczęściej zarośnięte krzewami i drzewami; ok. 260 terenów cmentarnych po wojnie zabudowano; na pozostałych 400 znajdują się jeszcze pomniki nagrobne (najstarsze, sprzed 1800, zachowały się na 60 z nich). Ok. 150 c.ż. w P. zostało wpisane do rejestru zabytków; jedynie na ok. 10 odbywają się obecnie pochówki (por. pogrzeb).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.