parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
właśc. Elimelech ben Eleazar Lipmann z Leżajska, zw. Rebem Leżajskim (z Leżajska) (jid. Liżensker Rebe), Majłechem z Leżajska, albo – od tytułu swego dzieła – Noamem Elimelechem (1717 Galicja – 1787 Leżajsk) – czołowy cadyk trzeciej generacji, uważany na twórcę tzw. praktycznego cadykizmu; uczeń Dow Bera z Międzyrzecza oraz swego brata, Zusji z Annopola. Po śmierci Dow Bera osiadł w Leżajsku, który wkrótce stał się ważnym ośrodkiem chasydzkim. Założył tam dwór, utrzymywany z pidjonot (l.mn., od hebr. pidjon = wykupne), rodzaju podatku płaconego przez chasydów przy składaniu kwitłech, na których przedstawiano cadykowi duchowe i materialne problemy. Sam E. z L. był zwolennikiem ascezy, ale nie zalecał jej wszystkim jako sposobu życia. Twierdził, że cadyk jest przywódcą nie tylko duchowym i jego władza rozciąga się na wszystkie sfery życia. Musi on godzić mistyczną kontemplację z rozwiązywaniem często trywialnych problemów zwykłych chasydów. E. z L. nie wytrzymał presji tych rozbieżnych sił i pod koniec życia przestał zajmować się sprawami chasydów; odsunął uczniów i skoncentrował się na mistycznej medytacji ( d(e)wekut). Nauczał, że cadyk ma wyższy status nawet od serafinów, jest duchowym fundamentem świata i może oddziaływać na decyzje niebios, zaś swój autorytet czerpie z bezpośredniego kontaktu z wyższymi siłami, które może wykorzystać dla dobra wspólnoty. Żyje on równocześnie w dwóch światach; ziemskim i niebiańskim, pośrednicząc między nimi. Doktryna E. z L. oparta była na idei zbawczego „upadku” cadyka. Upadek ten ma dwa aspekty; po pierwsze, cadyk „upada”, tzn. zstępuje, ze swej duchowej wysokości do poziomu zwykłych ludzi, aby ich podnieść na wyższy poziom. Po drugie, „upada”, to znaczy wstępuje w zło, aby je uświęcić; musi przystać na zło – najczęściej pod postacią grzesznych myśli (hebr. machaszawot zarot), aby uwolnić tkwiące w nich „iskry” Szechiny i podnieść je do ich boskiego źródła. Po każdym „upadku” cadyk wstępuje na jeszcze wyższy poziom świętości niż dotąd. Duchowa transformacja zła wzmacnia więc świętość, a zakończeniem całego procesu ma być likwidacja zła, wystąpienie Mesjasza i zbawienie. E. z L. był przedmiotem uwielbienia uczniów, ale wzbudzał gwałtowne sprzeciwy tych chasydów, którzy nie podzielali jego antynomijnych poglądów. Zbuntował się przeciwko niemu m.in. Jaakow Icchak ha-Lewi Horowic, który opuścił jego dwór i założył własny, w Czechowie pod Lublinem (potem w Lublinie). W odpowiedzi na to E. z L. obłożył klątwą wszystkich chasydów, którzy uznali Horowica za swojego cadyka. Głównym pismem E. z L. jest Noam Elimelech (hebr., Łagodność Elimelecha, Lwów 1787). Jego doktryna jest bardzo bliska nauczaniu Nachmana ben Symchy z Bracławia i doktrynie sabataistycznej, z której prawdopodobnie została przejęta. Ohel E. z L. znajduje się na cmentarzu żydowskim w Leżajsku. Co roku, 21 dnia miesiąca adar pielgrzymują do niego chasydzi z całego świata, składają kwitłech z rozmaitymi prośbami.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.