parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(l.mn. drejdłech, jid., bączek) – zabawka używana do popularnej gry podczas Chanuki. Żydzi wykorzystywali do gry wirujące bączki już w okresie grecko-rzymskim, ale dopiero w średniowieczu wśród Żydów aszkenazyjskich stały się popularne czteroboczne bączki, podobne do tych, które używane są współcześnie. D. mogą być wykonane z różnorodnych materiałów, nawet kosztownych, takich jak kość słoniowa czy srebro. Najpopularniejsze jednak są drewniane, chociaż spotkać można także d. wykonane z ołowiu, papieru, plastiku. Każdy bok bączka oznaczony jest jedną z czterech liter alfabetu hebrajskiego: nun, gimel, he, szin, które – zgodnie z tradycją – są pierwszymi literami słów w języku jidysz: nem (bierz) lub niszt (nic); gib (daj) lub ganc (wszystko); halb (pół) i szteł (połóż [wszystko]) lub szlecht (źle). Grę zaczynano od ustalenia, jakiego rodzaju i jak wysoka będzie stawka (jako fantów używano np. orzechów, cukierków, pieniędzy). Gracze kolejno rozkręcali d., a litera, która pozostawała na górze, gdy bączek upadł, oznaczała dla gracza rodzaj wygranej. Zabawa nabrała większego znaczenia, gdy zamieszczane na d. litery zaczęto interpretować, jako skrót słów hebrajskich, nawiązujących do wydarzeń, opisanych w Księdze Machabeuszy: Nes gadol haj(j)a szam (hebr., Cud wielki wydarzył się tam). W Izraelu literę szin zastępuje się literą pe (skrót hebr. po = tutaj; cud wielki wydarzył się tutaj).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.