parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr., Księga zasad [dogmatów]) – główne dzieło J. Albo, ukończone w 1425, prezentujące filozoficzne rozważania nad doktrynalnymi podstawami judaizmu. Jego geneza wiąże się z nasilającymi się w średniowiecznej Europie atakami na religię żydowską. Wyodrębnienie głównych pryncypiów wiązało się z rozróżnieniem praw naturalnych i boskich, jako jedynych, mających zasadnicze znaczenie. Przypisanie wierze w nadejście Mesjasza drugorzędnego znaczenia, w tym układzie było reakcją na nacisk, jaki na tę kwestię kładła strona chrześcijańska. W czterech częściach S. ha-i. Albo omówił przede wszystkim trzy pryncypia wiary Żydów, redukując w ten sposób liczbę Trzynastu artykułów wiary Majmonidesa do trzech: 1. istnienia Boga; 2. Bożego objawienia; 3. Bożej nagrody i kary. Odrzucenie, któregokolwiek z nich automatycznie czyniło Żyda heretykiem. Wokół tych pryncypiów Albo zbudował system sześciu „doktryn": creatio ex nihilo; przewodnictwa Mojżesza, jako najważniejszego proroka; wieczności Praw Mojżeszowych; możności osiągnięcia przez człowieka doskonałości, dzięki przestrzeganiu Prawa Bożego; zmartwychwstania po śmierci; nadejścia Mesjasza. Wedle Alba, można było być dobrym Żydem, nawet jeśli się którąś z owych doktryn odrzucało. Uzupełnieniem tej struktury dogmatycznej było osiem dodatkowych zasad, które wiązały się z wyżej wspomnianymi pryncypiami, jako wynikające z nich i zarazem będące ich bardziej szczegółowym opisem. Choć późniejsi krytycy podnosili, że S. ha-i. jest dziełem o niewielkiej oryginalności i w zasadzie eklektycznym, to jednak cieszyło się ono wielką popularnością, także na ziemiach pol., a jego powstanie było ważnym etapem kształtowania się dogmatyki judaizmu. S. ha-i. wielokrotnie było wydawane (po raz pierwszy w 1485; w kilku edycjach – z pominięciem fragmentów najbardziej polemicznych wobec chrześcijaństwa) oraz komentowane. (Por. też Kopelman Jaakow ben Samuel)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.