parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1888 Izmaił, Besarabia – 1938 Paryż) – poeta, zegarmistrz, zaangażowany krótkotrwale w działalność rewolucyjną podczas fali pogromowej na Ukrainie, zapoczątkowanej masakrą w Odessie, organizator żydowskiej samoobrony w Bałcie (Podole). Oskarżony o prowokowanie pogromu, aresztowany na kilka miesięcy, po zwolnieniu wyjechał w 1906 z Rosji i osiadł w Paryżu. Podczas I wojny światowej był żołnierzem Legii Cudzoziemskiej; ranny w bitwie nad Sommą; odznaczony Croix de Guerre. W 1917 powrócił do Rosji, walczył w oddziałach Armii Czerwonej przeciwko Niemcom, oddziałom Semena Petlury i Denikinowi. W 1920 powrócił do Paryża, otworzył sklep jubilerski, działał w związkach zawodowych, zajmował się publicystyką, której głównym tematem były pogromy na Ukrainie. 25 V 1926, w akcie zemsty (nie osobistej), dokonał udanego zamachu na Petlurę. Proces Sz. ujawnił opinii publicznej fakt pogromów – dokonywanych przez Rosjan, Kozaków, Ukraińców, Polaków walczących z bolszewizmem, Mołdawian i Cyganów, oficerów i żołnierzy wszystkich armii, a także przez zwykłych bandytów – podczas których w latach rewolucji i wojny domowej zginęło na Ukrainie, m.in. w Berdyczowie, Białej Cerkwi, Żytomierzu, Humaniu, Kaniowie, Korsuniu, 50 tys. Żydów, z czego ok. 10% – z rąk żołnierzy ukraińskich. Celem prześladowców nie byli konkretni ludzie czy dzielnice żydowskie w poszczególnych miastach, lecz naród żydowski w Europie Wschodniej; dopatrywano się w tym m.in. wpływów ideologii antysemickiej (por. Bejlis Menachem Mendel) i pogromowej, która w ostatnich dziesięcioleciach caratu znalazła zwolenników w każdej grupie społecznej. Wybór ofiary przez Sz. okazał się społecznie skuteczny: Petlura był dostatecznie znany, by oskarżenie poruszyło opinię publiczną, a zarazem dostatecznie słaby, by świat się o niego nie upomniał. Dokonana zbrodnia stała się argumentem propagandowym: dla Żydów ofiary były męczennikami syjonizmu, a dla Ukraińców – bolszewikami (ci ostatni obarczali winą petlurowców, by skompromitować ideę niepodległej Ukrainy). Proces Sz. rozpoczął się 18 X 1928; wśród oskarżycieli znalazł się Polak – wysłannik J. Piłsudskiego. Obrońca nie tyle bronił Sz., co skutecznie dowodził winy Petlury: obwiniano go m.in. o zorganizowanie pogromu w Płoskirowie (1919). Dla sądu przysięgłych zamachowiec stał się w istocie świadkiem oskarżenia, ofiara – podsądnym; 26 X 1927 Sz. został uniewinniony. Zarówno zamach, jak i wyrok spowodowały trwające wiele lat zaognienie stosunków żydowsko-ukraińskich, szczególnie w Galicji Wschodniej.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.