parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
organizacje samorządu żyd. mieszkańców jednego lub kilku domów (bloku, bloków) w Warszawie, wywodzące się z jednostek obrony przeciwlotniczej w systemie obrony miasta we wrześniu 1939, które – obok zadań obronnych – spełniały funkcje społeczne, takie jak aprowizacja lokatorów, opieka nad dziećmi, pomoc dla rannych, uchodźców i żołnierzy (por. kampania wrześniowa). W dzielnicy żydowskiej k.d. powstały już w końcu 1939, działając początkowo bez jednolitego planu, ani wspólnej organizacji. Nowy kształt organizacyjny i zadania k.d. zawdzięczają działalności E. Ringelbluma, jako działacza Komisji Koordynacyjnej Żydowskich Organizacji Społecznych, później kierownika Sekcji Pracy Społecznej Żydowskiej Samopomocy Społecznej (ŻSS). Do maja 1940 udało się zjednoczyć k.d., których w kwietniu tego roku było 778 (w 878 domach), w maju – 1 518 (w 2 014 domach), a we wrześniu – już ok. 2 tysiące. Po utworzeniu i zamknięciu getta warszawskiego liczba k.d. została zredukowana do 1 108, jednocześnie uzupełniono ich skład przez wybór nowych członków spośród nowych lokatorów. Zarząd k.d. składał się zwykle z przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza, skarbnika oraz trzech członków komisji rewizyjnej; powoływano też komisje: gospodarczą, imprezową, kwalifikacyjną do spraw zapomóg, opieki nad dziećmi, odzieżową i inne; tworzyły się też koła: kobiet, młodzieży, patronaty nad sąsiednimi placówkami pomocy społecznej (domami starców, sierocińcami, schroniskami dla przesiedleńców, kuchniami lud. itd.). K.d. liczyły zwykle 30-40 osób, były samowystarczalne finansowo, więcej nawet łożyły na rzecz innych placówek ŻSS. Środki do działania uzyskiwały z dobrowolnych składek pieniężnych i rzeczowych. K.d. zajmowały się udzielaniem wsparcia najbardziej potrzebującym lokatorom, reprezentowały swoich członków wobec Judenratu (m.in. konsekwentnie przeciwstawiając się werbunkowi do obozów pracy), oddziałów pomocy i instytucji miejskich, organizowały quasi-przedszkola dla dzieci (tzw. kąciki), które stawały się często placówkami tajnego nauczania podstawowego, organizowały imprezy kult. i rozrywkowe ( Tkuma, Żydowska Organizacja Kulturalna). W działalności k.d. przejawiał się często jednak wyraźnie lokalny patriotyzm, wyrażający się głównie w trosce o własnych lokatorów. W miarę pogarszania się sytuacji, tendencja ta pogłębiała się, jednocześnie słabła też aktywność komitetów. Kres ich działalności położyła w praktyce w lipcu 1942 Wielka Akcja.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.