parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(akr. od: Centrala Kas Bezprocentowych), właśc. Towarzystwo Popierania Kredytu Bezprocentowego i Produktywizacji Ludności Żydowskiej w Polsce – jedna z najważniejszych instytucji społecznych, której zadaniem była koordynacja i prowadzenie akcji samopomocowej, zmierzającej do poprawy sytuacji gospodarczej ludności żydowskiej w okresie międzywojennym, powstała w 1926, z siedzibą w Warszawie. Pieniędzy na sfinansowanie jej działalności dostarczył Joint. Pod kierunkiem jednego z dyrektorów jego oddziału w Polsce – I. Gittermana – w 1926 wprowadzono nowy system funkcjonowania kas bezprocentowych (por. Gemilut chesed). Joint udzielał im długoterminowych (8-10-letnich) kredytów do wysokości 50% kapitału obrotowego, spłacanych w półrocznych ratach, przyznawanych 2 razy do roku. Z czasem rósł udział kapitału własnego kas, pochodzącego głównie ze składek członków. System ten miał wspierać rozwój przedsiębiorczości, a nie być pomocą charytatywną. Poszczególnymi kasami zarządzały komitety, wybierane raz do roku, zbierające się raz w tygodniu. Członkom udzielano pożyczek krótkoterminowych (do 12 miesięcy). Pilnie broniono kas przed wszelkimi wpływami ideologicznymi i politycznymi oraz układami korupcyjnymi. Wkrótce stały się one instytucją społeczną, cieszącą się powszechnym zaufaniem i prestiżem, będącą ostoją dla rzemieślników i drobnych handlowców. Przy warszawskiej centrali CEKABE działało Biuro Ekonomiczno-Statystyczne, prowadzące badania aktualnej sytuacji gospodarczo-ekonomicznej żydowskich przedsiębiorstw i rodzin oraz rynku pracy. Publikowane przezeń materiały stanowią najważniejsze – obok oficjalnych statystyk – źródło do poznania wspomnianych problemów. W 1937 kasy związane z CEKABE istniały w 870 ośrodkach, tj. w przeszło 85% skupisk żydowskich, liczących ponad 300 mieszkańców. Zrzeszały ok. 100 tys. członków, wpłacających składki. Stały się więc jednym z głównych czynników przeciwdziałających negatywnym trendom w sytuacji ekonomiczno-społecznej ludności żydowskiej w Polsce w latach 30. XX w. CEKABE prowadziła także działalność wydawniczą. Jej głównym organem był mies. „Fołks-Hilf” (jid., Pomoc Ludowa), ukazujący się w Warszawie w 1931-1939 pod red. E. Ringelbluma; a poza nim – miesięcznik Biura Ekonomiczno-Statystycznego, wydawany pn. „Biuletyn Ekonomiczno-Statystyczny” (Warszawa 1936-1938, nr 1-7) oraz „Biuletyn Kas Bezprocentowych Pożyczek w Polsce” (Warszawa 1934-1935). (Por. też: Zjednoczenie Warszawskich Kas „Gemilut Chasadim”; Fundacja barona Maurycego Hirscha)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.